Sådan justerer du varmen i soveposen

< Forrige artikel Næste artikel >
Sådan justerer du varmen i soveposen
Råd og vejledning
17 October 2019

Sådan justerer du varmen i soveposen

Der er masser af ting, du kan gøre, inden du lægger dig i soveposen, som er med til at sikre dig en bedre søvn, hvor du ikke kommer til at fryse (tisse af, være mæt, være varm inden du lyner dig ned i soveposen osv.), men hvad nu, hvis du alligevel kommer til at fryse i soveposen? Eller hvis du begynder at svede? 

Her er en række råd til at justere og regulere på varmen, efter du er kravlet i soveposen og har slukket pandelampen.

Du kender nok lag-princippet, når det kommer til at klæde sig på til friluftsliv, og princippet gælder faktisk også, når det kommer til soveposen. Benytter man sig af det, man kan justere varmen i posen, så man hverken ligger og driver af sved (og har stor risiko for at begynde at fryse senere på natten) eller ligger og klaprer tænder den halve nat. 

Som altid, når det kommer til beklædning til friluftsliv, så er uld klart at foretrække. Det varmer ofte bedre end syntetiske materialer, også hvis det er lidt fugtigt, og det lugter langt mindre, så du beskytter din sovepose mere mod snavs og sved.

Klæd dig ordentligt på 
Er det en kold nat, hvor du frygter, at soveposen ikke helt kan klare mosten, så kan du altid starte ud med en trøje, lange underbukser og ikke mindst noget varmt på fødderne nede i soveposen. Fødderne er ofte det første, folk kommer til at fryse, og løsningen er for mange at tage et par vandresokker på. 

Det er dog ikke en særlig god ide. 

Vandresokker på er nemlig tætsiddende og mens det er alletiders, når det kommer til at undgå vabler, så hindrer det blodcirkulationen. Resultatet bliver det modsatte af, hvad man ønsker: man får lettere kolde fødder. 

Trækker du i stedet i et par løstsiddende uldsokker – eller endnu bedre: en fiber- eller dunfutte – er der langt større chance for at holde fødderne varme. Dermed undgår du også, at kulden spreder sig til resten af kroppen. 

Husk at alt kan justeres i løbet af natten. Begynder du at få det for varmt, så gør noget ved det, inden du kommer til at svede. Det medfører nemlig ofte, at du kommer til at fryse senere på natten. 

Udnyt posens funktioner
Der er en årsag til, at soveposer har funktioner som hætte og krave. Sørg for at bruge dem, så du holder varmen nede i posen – eller lader lidt af den varme luft slippe ud, hvis du får det for varmt.  

Vær også opmærksom på, at soveposen vender rigtigt, og du ikke ender med at trykke fyldet fladt med din krop. Det gør du bl.a. ved at være helt nede i posen, så du ligger i den på den måde, den er designet til at holde dig varm. 

Er du en af dem, der bevæger dig rigtig meget, mens du sover, kan du overveje en speciel poser med strækmateriale ved livet. Det gør, at isoleringen ikke helt bliver trykt fladt på samme måde. Der findes også soveposer, man kan skubbe underlaget ind i, så man ikke ryger ned fra underlaget, hvis man flytter meget på sig. 

Vær opmærksom på hvordan du sover
Sover du på ryggen? På maven? På siden? Vender og drejer du dig meget?  

Hvordan du ligger, når du sover, kan have stor betydning. Folk, der sover på maven, har det typisk lidt varmere, da man mister mest varme fra oversiden af kroppen. Ligger man med maven ned mod et (godt) underlag, går der ikke så meget af varmen tabt. 

Sover du på ryggen, kan du miste lidt mere varme, så måske soveposen skal være lidt varmere. Sover man på siden, er det en god ide med et godt tykt underlag, da ens vægt er centreret på et mindre areal og man derfor presser mere ned. 

Råd og vejledning
Posted: October 17, 2019
Tags: sovepose
Forfatter: Opdag Verden