7 tips til at vandre om vinteren

Næste artikel >
7 tips til at vandre om vinteren
Råd og vejledning
11 October 2021

7 tips til at vandre om vinteren

Frederik Thurøe - Eventyrsport Skribent


Skrevet af Frederik Thurøe

Vandrer, langrendsløber og soldat – elsker at sove under åben himmel! 


Du behøver ikke sætte vandreturen på pause, blot fordi temperaturen falder. Faktisk er vinteren et fantastisk tidspunkt at vandre på, hvis du bare tager et par forholdsregler, når du har forbereder dig ordentligt.

Her i artiklen bliver du klogere på en række punkter om påklædning og hvad og hvordan du skal spise, når du er på vintertur. Men jeg fortæller ikke noget om vinterovernatning i telt eller hvordan du planlægger en vintertur generelt. Det er artikler for sig selv!

Her er syv råd til en bedre vandretur i kulden: 


#1: Klæd dig ordentlig på

Brug ’lag-på-lag princippet’, hvor et svedtransporterende inderlag holder kroppen tør samt varm og samtidig leder ekstra varme væk fra kroppen. Dit mellemlag isolerer og holder dig varm, mens det yderste lag er mod vejr og vind. Her ville en skaljakke være et helt perfekt valg. På den måde kan du nemt justere og sørge for, at du ikke bliver kold – eller for varm og svedig, hvis du arbejder hårdt. Det er nemlig vigtigt at undgå at komme til at svede for meget, da sveden kan gøre dig kold. Og så skal du selvfølgelig også huske hue og handsker. Og også i de kategorier kan du gøre brug af lag-på-lag-princippet. Hvis du gerne vil blive lidt klogere på det, så kan du lige læse denne artikel.


#2: Spis, spis, spis

Man kan godt glemme at få spist ordentligt, når det er koldt, og du har måske ikke specielt meget lyst til at sidde stille. Du kan hurtigt komme til at fryse, hvis du ikke har det rette tøj på. Det kan typisk løses ved at du har en pausejakke med. Det er en tyk jakke, f.eks. en dunjakke, som ikke fylder så meget i rygsækken, men som virkelig giver dig god ekstra varme under pausen.

Du kan også komme udover problemet ved at pakke nogle lækre snacks og energibarer, der er nemme og hurtige at spise – måske endda på farten. Pak rigeligt af dem, og pak dem, så de er nemt tilgængelige; det kan for eksempel være i den lille lomme på rygsækkens hoftebælte, hvor du lynhurtigt kan grave dem frem. 

Du kan også sagtens have en pose med nødder i lårlommen på bukserne, så du kan snacke mens du går. Når jeg er på tur om vinteren, så plejer jeg at lægge timepauser ind. Altså pauser hver time, hvor vi lige tager ti minutters pause. På den måde er du sikker på at kunne gå længe. Under de her pauser er det vigtigt at du får spist noget. Hvis alle i gruppen lige tager et stykke chokolade, en håndfuld nødder og en tår vand, så er du sikker på hele tiden at få kalorier indenbords, og så skal det nok gå.


#3: Undgå at maden fryser

Når du får lyst til at snacke, så er det surt at sætte tænderne i en bar så hård som beton, fordi den er mere eller mindre dybfrossen. Du kan undgå at dine snacks fryser ved at pakke dem tæt på kroppen, hvor de får lidt af din kropsvarme. Du kan også pakke snacks, der ikke fryser så nemt; chokolade er for eksempel stadig lækkert at spise, selvom det er rigtig koldt. Det samme er nødder. Det gælder om at vælge madvarer, som ikke har det store indhold af vand. Hvis f.eks. agurkestave bare er din yndlingssnack, så skal du nok alligevel vælge en anden snack at tage med.

Men det ultimative råd er selvfølgelig: skær dine snacks ud i mundrette bidder hjemmefra. På den måde kan du pakke dem i poser og lade f.eks. en bid Snickers tø op i din mund. Så har du lige præcis intet problem med, at dine snacks fryser til is.


#4: Drik, drik, drik

Selvom det er koldt, så er det stadig vigtigt at holde kroppen hydreret. Du kan f.eks. medbringe varme drikke – kaffe, te, kakao, hvad end du bedst kan lide – i en termokande. Det bliver du glad for. Når du alligevel holder dine timepauser, så kan du jo ligeså godt kombinere dem med en kop varm kakao.

Du kan også medbringe energipulver, som du kan blande op med vand og drikke. På den måde får du både flere kalorier og noget væske – mega smart.

#5: Undgå at vandet fryser

Er du ude at vandre, når temperaturerne styrtdykker, er der en reel risiko for, at dit vand fryser til is. Bruger du en drikkeblære, så ligger den største risiko i, at vandet i slangen fryser til is, og så er systemet ikke meget bevendt. For at undgå det kan du tage hyppige slurke, så vandet ikke får lov at sidde i slangen i lang tid ad gangen. Ulempen ved det er, at du på den måde måske får drukket for meget vand og derfor læber for hurtigt tør. Du kan også sørge for at blæse vandet i slangen tilbage ned i blæren efter hver slurk. Begge løsninger er lidt risky, for du risikerer at glemme dem, og hvis først vandet i slangen fryser til, så er der ikke så meget at gøre ved det. Du kan også overveje at købe, eller selv lave, isolering til slangen.

Men hvis det er rigtig koldt, så er drikkedunke en bedre idé. Vand i drikkedunke kan dog også fryse til is og det kan gøre det svært at åbne dunken. En idé kunne derfor være at fylde dunken med varmt vand. På den måde går der markant længere tid inden vandet i dunken fryser til is og du kan drikke, når du er tørstig. Du kan også pakke dunken ind i et par uldne sokker, for at forlænge tiden.

Husk også på, at jo mere vand du har samlet det samme sted, jo længere er det om at fryse. Derfor giver det meget god mening at have en vandblære med, som du så kan hælde over i en mindre beholder, når du skal drikke af den. Hvis du gør det, i stedet for at bruge slangen, så er problemet løst.


#6: Husk de korte dage

Solen går ned tidligere og hurtigere om vinteren, og der er ikke meget ved at blive fanget ude i. Det bliver også markant koldere, når mørket falder på. Derfor er det en god idé for dig at være nået frem til lejren inden solnedgang. Men husk alligevel pandelampen og skru ekstra op for sikkerheden i form at ekstra udstyr til nødovernatninger – især hvis I er langt væk fra andre mennesker. Og tænkt over hvordan jeres tur kommer til at se ud, hvis I f.eks. er nord for polarcirklen – så kan du nemlig komme til at befinde dig i områder, hvor dagene er så korte som et par timer om vinteren. Eller faktisk at solen aldrig står op! Og så sætter det andre krav til din tur.

 

#7:Vær skarp på, hvad du gør mod underafkøling:

Noget af det vigtigste du skal vide, det er hvordan du hjælper dine kammerater eller dig selv, hvis uheldet er ude. Og noget af det farligste, når du er på tur om vinteren, det er hypotermi eller underafkøling, som det også hedder. Ved du, hvad symptomerne på underafkøling er, og hvad du skal gøre, hvis du eller din turkammerat bliver underafkølet, har du en langt større mulighed for at undgå en potentiel farlig situation.

Hypotermi opstår, hvis du bliver udsat for betydelig kulde, eller kølige, fugtige omgivelser i en længere periode. Så kan kroppen miste evnen til at holde kropstemperaturen oppe. Når kroppen taber mere varme, end den kan danne, bliver den nedkølet. Vådt eller fugtigt tøj øger risikoen for nedkøling, f.eks. hvis du falder i koldt vand. Husk på, at vand leder kulde 25 gange hurtigere end luft, så det er bare med at få det våde tøj af!

Herunder har jeg oplistet en række symptomer på hypotermi. Og derefter en række gode råd til hvad du skal gøre, hvis en af jer får hypotermi.

Symptomer:

  1. rystelser
  2. kold/bleg hud
  3. smerter i led (albuer, knæ, hofter)
  4. sløret tale
  5. svækket bevidsthed
  6. langsommere puls og vejrtrækning

Hvis nogle af disse symptomer opstår, hos en kammerat, så kan det være svært for vedkommende selv at se det. Derfor er det vigtigt at du tager affære.

Du må ikke forsøge at opvarme din kammerat med direkte varme. Hverken med varmt vand, varmetæppe eller -pude, eller varmelampe. Dette er vigtigt, for vedkommende kan ikke altid mærke skoldning/forbrænding. Du skal hellere lægge varmt tøj, eller en sovepose, omkring halsen, på brystet eller i skridtet på dem. Du skal heller ikke forsøge at varme arme og ben op. For hvis du gør det, tvinger du det kolde blod tilbage til hjerte, lunger og hjerne. Og det kan faktisk medføre, at den indre kropstemperatur falder og det kan forværre hypotermi-tilstanden.

Alle oplysninger om hypotermi/underafkøling er taget fra sundhed.dk, hvor du også kan læse videre: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/akutte-sygdomme/sygdomme/varme-kulde-skader/nedkoeling-hypotermi/.

 

Husk også:

… at mange af disse råd også er brugbare til langrendsturen.

 

Jeg håber du har fået blod på tanden til at komme ud og gå, selvom det bliver koldt – rigtig god tur!

Råd og vejledning
Posted: October 11, 2021
Forfatter: Eventyrsport Blogger