Løbetøj damer

Som løber er det afgørende at kunne temperere kroppen korrekt undervejs. Det stiller krav til funktionen af dine tøjlag og antallet af dem. Her finder du alle former for relevant løbetøj til damer.

per side
Sorter stigende

LØBETØJ TIL DAMER:
I modsætning til eks. lange vandreture foregår løb som oftest med høj puls og deraf udledning af en del sved. Det stiller krav til funktionen af dine tøjlag og antallet af dem.

Når det drejer sig om påklædning til løb gælder det:

  • Flere tynde lag frem for ét tykt - 3 lags princippet
  • Undgå overophedning og underafkøling - hold kroppen tempereret
  • Du skal fryse lidt de første meter - varmen kommer hurtigt rundt i kroppen

Som løber skal man passe på med at få det for varmt – eller for koldt. Det gælder om at kunne temperere kroppen undervejs.
Om sommeren kan overophedning medføre alt for store væsketab for hurtigt og om vinteren kan det være et problem at blive meget våd af sved for så undervejs at blive afkølet af kraftig blæst. 
Om vinteren er underafkøling omvendt også et problem, fordi du så bruger unødig meget energi, på at holde dig varm.

Løbeturen må gerne må – skal – være kold den første del, indtil pulsen stiger og varmen kommer rundt i kroppen. Start aldrig med ét tykt lag som du så er nødt til at tage af, for så at få det for koldt.

3-lags-princippet:
Lag 1: Det inderste

Afgørende opgave er at transportere sveden væk fra kroppen. Syntetisk stof leder sveden hurtigere og bedre væk fra kroppen, men kan føles klamt og koldt når vinden er imod dig. Ulden isolerer selvom det bliver vådt, føles stadig varmt og kommer ikke til at lugte ligeså hurtigt som syntetisk stof. 

Lag  2: Varmen
Vigtigste opgave er at yde den mængde af varme du har brug for, hvilket er individuelt fra løber til løber. I varme perioder af året er dette lag ikke så vigtigt. Enkelte løbere vil endda kunne springe dette lag over selv i kolde perioder og blot have en merino uldtrøje inderst kombineret med et vindtæt lag.

Lag 3. Vind- og vandtæthed:
Dette lag er afhængig af årstiden, vejr og vind, men selv om sommeren eller på en forårsdag kan et vindtæt lag være en god ide. 

Strømper:
Fordelen ved en “rigtig” løbestrømpe er en konstruktion uden syninger, der generer under løb og en pasform der sidder fast rundt om foden, så materialet ikke kurer mod huden. Materialet skal være syntetisk eller merinould – ikke bomuld. Løbestrømper fås med eller uden kompression.

Øvrigt tilbehør til løb:
Huer og caps:
Tjener flere formål; som skygge mod solen dels i øjnene eller for hovedbunden, som beskyttelse mod regn i øjnene eller grene. Hue for at undgå underafkøling fra hovedet. Man kan miste op til 70% af den samlede kropsvarme gennem afkøling af hoved og hals.

Halsedisser:
Et simpelt med fremragende stykke tøj til mange forskellige formål: hue, pandebånd, om halsen eller svedbånd om håndleddet. Nemt at have med - fylder ingenting.

Gaiters:
Indenfor løb bruges gaitors for at forhindre sand, grus el. sten i at komme ned i skoen, hvis man løber i ørkenen eller på stranden.

Løse ærmer:
Bruges eks. hvis man starter ud i koldt vejr eller mens man står over venter på startstregen, for så at kunne rulles ned - og op igen - efter behov. Løse ærmer fåes også med kompression og bruges mest hvis man eks. løber med stave, til triatlon el. eller til lange ultraløb.