Haglöfs | CO2 neutrale i 2030

Henter data...
< Forrige artikel Næste artikel >
Haglöfs | CO2 neutrale i 2030
Inspiration
13 November 2023

Haglöfs | CO2 neutrale i 2030

Lærke Sol Kappel Andersen - Eventyrsport Skribent


Skrevet af Lærke Sol Kappel Andersen

- Vild med klatring, vandring og fasthiking


Haglöfs er et velkendt brand, der med fede produkter produceret til det nordiske vejr i årevis har klædt folk på til ture i det fri. Men vidste du, at det svenske brand også har en ambitiøs plan om at blive klimaneutrale i 2030? I denne artikel dykker vi længere ned i Haglöfs' indsatser inden for bæredygtighed.

Haglöfs arbejder med både social bæredygtighed og nedbringning af deres klimabelastning, gennem både egne tiltag, samt brugen af anerkendte certifikationer, såsom Fair-Wear og Bluesign.

Faktisk har Haglöfs endda inkorporeret bæredygtigsparametre ind i deres virksomhedsstruktur for på den måde at fremhæve dets centrale betydning. Derudover har de desuden taget et opgør med tidligere markedsføring af deres produkter som "bæredygtige", for i stedet at fokusere på at tage ansvar for deres udledning gennem blandt andet Net Zero planen.


Læs også:

Op på mærkerne | Find rundt i miljø-certificeringerne

Net Zero-strategien - klimaneutrale i 2030

I den ambitiøse ende af tiltagene finder vi Haglöfs' ambition om at være klimaneutrale, eller at nå "net zero", i 2030.

Dette gøres ved selvfølgeligt aktivt at arbejde for at nedbringe deres CO2 udledning, også selv som virksomheden vokser. 

Men derudover benytter Haglöfs sig samtidig af det, man kalder "offsetting", altså at klimakompensere ved at støtte projekter, der enten nedbringer CO2 udledning, f.eks. ved at investere i grøn energi, eller projekter, der helt fjerner CO2 fra atmosfæren, f.eks. gennem plantning af træer eller ved at indkapsle CO2'en.

Noget andet, der også understreger Haglöfs' ambition, er, at de klimakompenserer for hele deres værdikæde. Det vil sige, at de ikke kun regner deres egen udledning med, men også ting som produktionen og transporten af deres varer.

Med dette er målet at ramme net-zero i 2030, og derved bidrage til at udligne deres klimabelastning, for på den måde at være klimaneutrale.

LIM_S23_A8990

Bluesign® godkendte materialer

Produkternes største klimabelastning, herunder CO2 udledning og brug af vand, kommer fra produktionen af materialer. Derfor fokuserer Haglöfs på dette aspekt blandt andet igennem at benytte bluesign® godkendte materialer. Bluesign® er en international standard, der har til formål at nedbringe farlige stoffer i produktionsprocessen for at beskytte både mennesker og miljø. Haglöfs har været bluesign® partner siden 2008, og over 80% af deres stofvolumen er bluesign®-godkendt. For at et produkt kan bryste sig med bluesign® hangtagget, skal mindst 90% af materialerne være bluesign-godkendte, og for accessories såsom knapper og spænder skal dette være mindst 30%.

Læs også:

 Bluesign®

Se Haglöfs produkter til hele familien på vores webshop:

Inspiration
Posted: November 13, 2023
Forfatter: Lærke Sol Kappel Andersen