Løbesko

Her finder du løbesko til alle former for løb. Om du løber på asfalt gennem byen eller følger trailsporet ude i skoven, løber op eller ned, hurtigt eller langsomt, så har vi en løbesko, der passer til dig og dine næste løbeoplevelser. Find løbesko fra bl.a. HOKA, Adidas og New Balance.

per side
Sorter stigende

Kom godt fra start med dine nye løbesko

Hos Eventyrsport har vi et stort udvalg af løbesko. Vi vil gerne hjælpe dig til at komme godt i gang med dit løb eller til at tage skridt videre og opnå fremgang med din nuværende løbetræning. I vores butikker med løbesortiment, har vi uddannet personale der kan vejlede og rådgive dig ud fra lige præcis dit udgangspunkt og dit niveau.

Vi tilbyder altid gratis løbestilsanalyse i forbindelse med køb af nye løbesko, så vi har det allerbedste udgangspunkt for at finde den rette model til dig. Er du ny indenfor løb og skal købe dine første på løbesko, anbefaler vi derfor også, at du kommer ned i én af vores fysiske butikker og får hjælp af vores personale.

Find din nærmeste Eventyrsport butik med løb her

Ellers kan du finde hjælp i disse artikeler:

Hvordan vælger jeg den rigtige begynder-løbesko?

Hvor ofte skal jeg skifte løbesko?

6 gode løbesko til begyndere

ES-Run_Sept2022_JonasOutside-19

Forstå vigtigheden af de rigtige løbesko

Hver eneste gang du lander når du løber, så sker det med et relativt hårdt tryk. Derfor bliver de løbesko, du har under fødderne, vigtigt for den påvirkning som landing har på kroppen. Og derfor skal du passe på med at købe for billige løbesko af en dårlig kvalitet.

For at sikre dig optimale forhold for et langt liv som løber og undgå risikoen for skader, skal du bogstaveligt talt se dine løbesko som fundamentet i din træning. De skal kunne modstå presset og yde en tilstrækkelig stødabsorbering. De skal have den rette stabilitet til dit behov og din løbestil.

Neutral løber eller overpronation? Hvad er min løbestil?

Når du løber og lander, kan der overordnet set ske 3 ting for dine fødder:

  • Fodsålen afvikler vandret på underlaget - kaldet neutral (neutral pronation)
  • Foden falder ind – kaldet overpronation eller pronationsindfald
  • Foden falder ud – kaldet underpronation eller supination

Ved overpronation / pronationsindfald ser man den inderste ankel falde ind over svangen. Det medfører en hård belastning for dine ben, hvilket man helst vil undgå. Den ønskede skridtafvikling, hvor foden afvikler vandret på underlaget, kalder man neutral eller neutral pronation.

Overpronation er ikke lig med skader. Indfaldet er kroppens egen måde at "tage af" for stødet. Efterhånden som din krop vænner sig til at løbe, vil du således også blive stærkere og din behov for støtte kan ændre sig. Man kan ligeledes arbejde med at ændre sin løbestil via specifik træning.

Hvis din overpronation er kraftig, vil det være fornuftigt, at løbe i en sko, der er fremstillet med teknologier som modstår dine fødders indfald. Det kan være en hårdere skum eller plastik konstruktioner på indersiden af sålen. En fast hælkappe vil ligeledes være med til at sikre et godt hold på foden.

Læs mere her: Find din løbestil

Hver løber har hvert sit behov

Ikke to løbere er ens. Det er også tilfældet, når vi kommer til valg af underlag, tempo, distance, antallet af kilometer og ture om ugen osv. Generelt er det godt at have flere forskellige typer løbesko at skifte mellem, alt afhængig af dagens tur.

Producenterne bliver mere og mere specialiserede i deres måder at fremstille løbesko på og således vil du som løber får mest ud af, at vælge sko der er designet med netop formål for øje. Du vil få en bedre løbeoplevelse og få mere kvalitet i din løbetræning.

Skifter du mellem flere forskellige par med eksempelvis forskellig grader af stabilitet, vil du samtidig udsætte sener og led for forskellige påvirkninger og på sigt gøre kroppen stærkere. Jo mere kroppen trænes, desto stærkere bliver den.

En anden bonus er, at du forlænger levetiden på dine sko. Skummet i mellemsålen består af en masse små luftbobler, der presses sammen, hver eneste gang du lander og sætter af. Hvis du bruger det samme par sko hver eller hver anden dag, får de ikke lov til at "rejse sig" igen og herved mister stødabsorberingen sin effekt for hurtigt.

Løbeskoen lag for lag

Løbesko består af flere lag, der oftest beskrives således:

  • Overdel
  • Topsål
  • Mellemsål
  • Ydersål

Overdelen kan være af mesh eller strikket og er ofte besat med gummiområder, der er med til at give et godt hold om foden. Overdelen er slidstærk og forstærket på eksempelvis tåboksen, hvis det drejer sig om trailsko. Generelt set ønsker man en åndbar overdel, så sved og vand kan komme hurtigt væk. 

Topsålen er den del af sålen, der ligger lige umiddelbart under den indvendige løse sål. Allerede her vil man opleve den første del af komforten i en løbesko.

Mellemsålen er her, hvor den mest aktive del af skoens ydeevne findes. Det er i mellemsålen af mængden af returenergi afgøres og hvor den dybe stødabsorbering findes. Skumtyperne varierer fra brand til brand og har forskellige egenskaber og hårdheder. Overordnet set har skumtypen indflydelse på løbeskoens stødabsorbering, energireturnering og vægt.

Ydersålen er bunden af skoen og umiddelbart den del, som udsættes for mest direkte slid og som derfor oftes være belagt med slidstærk gummi. På deciderede trailsko, vil der ligeledes være et højt mønster, som sikrer fodfæste i underlaget.

Læs mere her: Derfor er det en god ide med flere par løbesko

Vælg den rigtige sko til det rette formål

Din primære løbesko skal være en allround løbesko med fokus på komfort, stødabsorbering og stabilitet. Det er den sko, du løber størstedelen af dine ture i og som du bruger på dine længste ture om ugen.

Skal du løbe kort og hurtigt, intervaller og tempoture, eller deltage i motionsløb, hvor du har et mål om en hurtig sluttid, så har du behov for en anden type at supplere med. Her skal du kigger efter modeller med en høj grad af returenergi og som har teknologier, der er med til at fremme en hurtig skridtafvikling. Flere af de hurtige løbesko bliver fremstillet med en carbonplade i mellemsålen, som er med til at give et kraftfuldt afsæt og øge tempoet i dit løb.

Er du vild med løbeture i naturen gennem skoven, er du på rette vej. Løb i ujævnt terræn gør dig til en stærkere løber. Det kuperede landskab byder på indlagte intervaller og booster din form. Derudover er det variationen godt for motivation og dit humør.

Når det går op og ned i naturen og underlaget er blødt og mudret, får du brug for et godt greb under sålen, så du kan stå fast. Derfor ser man altid knopper i forskellige udformninger på en trailsko.

Læs mere om valg af løbesko til trailløb her: Vælg den rette trailsko

ES-Run_Sept2022_JonasOutside-8

Den korrekte størrelse er vigtig!

Det er derfor vigtigt at prøve skoen på. Du må ikke kunne mærke noget, der presser på tæerne. Når man løber bliver fødderne over tid varme og hæver op. Løber man rigtig langt kan svangen tilmed blive slappere og fødderne derved længere og der skal heller ikke så meget til, før den manglende plads kan blive et problem. 

Skoen skal sidde godt

Skoen skal sidde godt. Du må ikke presse for meget mod den indvendige side af overdelen eller sågar gå ud over kanten af sålen. Så skal modellen være bredere. Er der til gengæld for meget stof, så meget at det sidder i folder når skoen snøres, så find en smallere model.

Vi har også et par nye løbesko til dig

Hos Eventyrsport har et bredt udvalg af løbesko til både herrer og damer fra topbrands som New Balance, Asics, Adidas, Hoka, Brooks, Salomon, Altra, Saucony, Inov8, Mizuno.

Husk at vi har 365 dages bytteservice samt fri fragt og retur når du handler online. Kom ind til os, så vi kan hjælpe dig til at komme meget mere ud.