En ørn til rygsække: Historien om Osprey

< Forrige artikel Næste artikel >
En ørn til rygsække: Historien om Osprey
Inspiration
27 September 2018

En ørn til rygsække: Historien om Osprey

Osprey er i dag et af de helt store mærker inden for rygsække til hverdag og outdoor, men det hele begyndte faktisk med en 16-årig dreng, der satte sig for at lære at sy. Læs her historien om Osprey.

 

Som så mange andre rygsækmærker startede Osprey med drømmen om at skabe den perfekte rygsæk. For grundlæggeren Mike Pfotenhauer stammede denne drøm fra minderne om barndommens rygsækrejser i Oregon, USA, med en rygsæk på ryggen, der var ubehagelig at bære og dårligt indrettet.

 

Han lod sig således inspirere til at begynde at bygge rygsække efter eget design. Men Pfotenhauer ventede ikke, til han havde erfaring fra handelsbranchen eller havde arbejdet mange år med outdoorudstyr. Han sprang bare ud i det og bad sin mor om at lære sig at sy, og som 16-årig havde han bygget sin første rygsæk fra bunden.

 

Pfotenhauer var i 1974 lige blevet færdig med universitetet, da han åbnede sin første butik foran sit hus i Santa Cruz, Californien. Med en enkelt symaskine og hovedet fyldt af ideer byggede han specialdesignede rygsække til vandrere, backpackere og alle slags friluftsmennesker under navnet ”Santa Cruz Recreational Packs”. Hver enkelt rygsæk var designet og konstrueret af Pfotenhauer selv og tog et par dage at lave. Den første rygsækmodel, der blev produceret i butikken, kaldte Pfotenhauer for ’the Osprey’.

 

Pfotenhauers første kunder kom til butikken, fordi de havde hørt rygter om Osprey-rygsækkens høje kvalitet, komfort og innovative detaljer, og et brand var født. I 1976 blev Osprey det første rygsækmærke til at bruge åndbart mesh i konstruktionen, hvilket snart blev standarden i alle mærkets rygsække. 


Osprey er det amerikanske ord for fiskeørn, og det er netop denne smukke fugl, som pryder logoet på alle mærkets tasker. Fuglen er udbredt på alle kontinenter, men ses særligt i Nordamerika. I Danmark kan fiskeørnen ses som en fåtallig trækgæst om foråret og efteråret.

 

I 1986 blev Pfotenhauer gift med Diane Wren, som hurtigt engagerede sig i virksomheden. Sammen fik de Osprey til at vækste, og snart gik det rigtigt hurtigt. Allerede året efter måtte de flytte virksomheden og dens syv-otte ansatte til Colorado, da efterspørgslen efter taskerne blev så stor, at de var nødsaget til at omlægge forretningen til engroshandel. På lidt over ti år var den lille specialforretning med hjemmesyede rygsække således blevet til en stor spiller på det amerikanske rygsækmarked. 


Ørnen lander i Vietnam

Sidst i 1990’erne blev mange rygsækmærker, som havde hjemme i USA eller Europa, presset til at rykke produktionen til Østen. De stigende lønninger gjorde det svært at holde prisen nede på produkter fremstillet i Vesten, hvilket var et problem, når konkurrenterne udnyttede den billige arbejdskraft i Kina, Filippinerne eller Vietnam.

 

Efter at alle andre amerikanske producenter af rygsække til outdoorbrug havde rykket deres produktion til Asien, så Pfotenhauer, at Osprey også var nødsaget til at gøre noget. Mange tanker blev lagt i, hvordan man gjorde det mest skånsomt mod de amerikanske ansatte og uden at gå på kompromis med kvaliteten.

 

Pfotenhauer besluttede, at produktionen ikke bare skulle outsources på traditionel vis. Han ønskede fortsat at være hands-on med hele firmaet og flyttede derfor selv med til Vietnam. Gennem hyppige besøg på fabrikken sikrede Pfotenhauer, at kvaliteten forblev høj, men også at den gode ånd og indstilling i firmaet blev bibeholdt i den nye produktion, således at hans medarbejdere havde det godt. Alle Ospreys ansatte på de vietnamesiske fabrikker arbejder et fair antal timer, får ferie og modtager en løn, som er væsentligt højere end gennemsnittet i landet.

 

Mens hovedkvarteret blev tilbage i USA, stablede Osprey et designcenter og et center for produktudvikling på benene i Vietnam. Dette var med henblik på at integrere design- og produktionsprocesserne, men i høj grad også for at give de vietnamesiske ansatte en fornemmelse af ejerskab over deres produktion og arbejde.


Testet af atleter

Mange år er gået siden Ospreys fødsel i 70’erne, og smart design og høj kvalitet har gjort, at virksomheden siden da er vokset eksplosivt og i dag er et af de helt store kvalitetsrygsækmærker på markedet. Hos Osprey har man da også blikket stift rettet mod hele tiden at blive bedre.

 

Når man som Osprey vælger at fokusere hele virksomheden og alle dens kræfter på at lave rygsække, kan man ikke have et dårligt rygsæk-år. Man skal ramme plet hver gang. Derfor lægges der en stor mængde kræfter i udvikling og innovation med målet om at skabe solide og holdbare tasker. Udviklingen af en taske tager over to år, og ingen tasker kommer på markedet, før de er grundigt testet af atleter og friluftsentusiaster.

 

Se Ospreys små rygsække (under 40 l)

Se Ospreys store rygsække (over 40 l)

Se Ospreys rullekufferter/rulletasker

Se Ospreys skuldertasker

Se Ospreys bærestole

Se tilbehør fra Osprey

Inspiration
Posted: September 27, 2018
Forfatter: Eventyrsport Blogger