Der er flere gode grunde til flere par løbesko

< Forrige artikel Næste artikel >
Der er flere gode grunde til flere par løbesko
Råd og vejledning
09 March 2021

Der er flere gode grunde til flere par løbesko

Rasmus Baaner - Eventyrsport Skribent


Skrevet af Rasmus Baaner

- Løbespecialist hos Eventyrsport

 

Hvorfor har jeg brug for flere par løbesko?

Du kan med god samvittighed have flere par løbesko i gang på samme tid. Det er ikke fråds. Faktisk er det godt for både kroppen, din motivation OG din pengepung. Lyder det selvmodsigende? Forklaringen følger her.


Løbesko nr. 2 kan…

  • Booste din træning og gøre dig hurtigere
  • Motivere dig og gøre turen sjovere
  • Styrke dig som løber og give nye oplevelser
  • Forlænge holdbarheden på dine løbesko

Løbesko nr. 2 kunne være…

  • En mængdetræningsko mere, hvis du vil til at løbe flere gange om ugen eller løbe længere.
  • En tempo- /intervalsko, hvis du vil løbe hurtigere eller deltage i motionsløb.
  • En trailsko hvis du vil opleve noget nyt eller blive stærkere på en sjov måde.

Husk altid: En ny type sko, en sko med mindre stabilitet end du plejer og et nyt underlag alt sammen kræver tilvænning. Læg forsigtigt ud og øg kontrolleret.


Flere forskellige par løbesko er ikke kun for de vilde løbere, der tilbagelægger +100km om ugen og som er stramt struktureret omkring deres træning. Hvis du blot løber mere end et par gange om ugen, kan det give rigtig god mening at have mere end et par løbesko.


Til at begynde med – den første sko

Du skal altid have det vi kalder en mængdetræningssko. Det er en løbesko, hvor der er fokus på stabilitet, stødabsorbering, holdbarhed og som passer til din løbestil. Det er kilometerknuseren og den du bruger i 70-80% af din træning. Din go-to sko du bruger på turene i din komfortzone.
Når du har fundet den, kan der være flere grunde til at vælge den næste afhængig af din tilgang til løb; om det er tempo du søger, nye veje at løbe eller ønske om længere distancer osv.
Mange løbere finder hurtigt deres favoritsko og løber i samme model år efter år. Det er ganske forståeligt og som sådan en god ide. Never change a winning team. Fortsæt endelig i favoritten, men gør noget godt for dig selv og dit løb, ved at supplere favoritskoen med alternativer.

Få fart i fødderne og pulsen op

En mængdetræningsko har som sagt fuld fokus på komfort, stabilitet og holdbarhed. De teknologier koster på vægtkontoen og en mængdetræningsko er derfor ofte i den tunge ende. Har du vænnet dig til det, men ønsker du at løbe intervaller, tempotur og øge hastigheden, vil det derfor være en øjenåbner for dig at prøve en decideret temposko.
Her er der fokus på lav vægt og høj energireturnering. Man taler om at skoen er responsiv, dvs. at den energi du selv lægger for dagen i din skridtafvikling, får du returneret af skoen i dit afsæt. Det gøres ved hjælp af specielt energireturnerende skumtyper og i nogle tilfælde af tynde stive plader i mellemsålen. De plader kan være af carbon eller hård plastik. Løbesko med carbonplader har vundet stor indpas i løbeverdenen. Læs mere om fænomenet her.

Derudover holder producenterne vægten på skoen nede ved at udvikle stadigt lettere skumtyper og minimere mængden af polstring og komfort.
En tempo- /intervalsko vil også bringe dig i ”game mode”, hvis du planlægger at deltage i et motionsløb eller forbedre tidligere sluttider. En let og hurtigsko vil på dagen være et boost, når du er vant til træning i tungere mængdetræningsko.

Vær opmærksom på:
For langt de fleste tempo- og konkurrencesko gælder det, at de er neutrale og derfor på papiret ikke egnet til løbere med behov for støtte mod overpronation. Hvis du imidlertid løber størstedelen af dine kilometer i det ”sikre valg” – din mængdetræningsko med korrekt stabilitet – så kan du roligt løbe intervaller og korte tempoture i en løbesko med ”for lidt” stabilitet.
Når du løber med et højt tempo, afvikler du skridtet hurtigere og et evt. pronationsindfald bliver derfor ikke så markant, før du har sat af fra jorden igen. Faktisk vil det at løbe med mindre stabilitet blot styrke dig over tid, da din krop bliver mere udfordret i en mindre stabil sko. Men start langsomt op!
De lette skumtyper har en udfordring med hensyn til holdbarheden og hvor man siger, at en mængdetræningssko holder 1000-1200 km, så skal du regne med færre kilometer i en tempo-/konkurrencesko. Hvor meget de holder vil være afhængig af model, af din vægt og løbestil.

Få et boost til din træning

En tempo- /konkurrence løbesko vil altså være specifikt udviklet til at øge tempoet og holde et højt pace. Lægger du tempoture og intervaller ind i din træning, vil du opleve en forbedring i både kondition og sluttider. Det er ikke alle løbere som når til dette punkt i deres løbeliv. Mange nyder den samme tur i samme tempo dage efter dag, år efter år. Vores motivation som løbere er jo forskelligt, men en ting er sikkert, at hvis du ønsker forbedringer i form af tempo og konditon, så skal kroppen presses en gang imellem. For nogle vil intervaller være fra gang til løb og for andre vil det være luntetempo til spurt. Og her vil en let temposko, gøre det hele meget sjovere.

Husk endelig på ikke at overgøre disse noget hårdere træningspas og husk samtidig på den efterfølgende restitution. Aldrig to hårde dage i træk.


Tag en tur i skoven – det både styrker og og er sjovt

Savner du motivation og variation i din træning eller ønsker forbedringer, men hader intervaller. Så kunne løsningen ligge på de små stier ude i skoven. Trailløb har flere gevinster og kan være et godt alternativ til de daglige løbeture i byen. Naturen byder på indlagte bakkespurter og forhindringsløb, når det går over stok og sten. Trailløb er løbernes legeplads og giver smil på læben og sved på panden. De mange retningsskift og skiftende underlag stiller krav til kroppen, aktiverer en masse muskler og gør dig stærkere som løber.
Underlaget stiller imidlertid krav til dine løbesko. Forskellene på trailsko og almindelig løbesko findes overordnet set i grebet under bunden, slidtyrken i overdelen og mængden af stødabsorbering i mellemsålen.

En trailsko - lag for lag

Overdelen på en trailsko er forstærket med gummi på udsatte steder, så de kan holde til at ramme på sten, løbe i grus eller gennem krat og over træstammer. Samtidig er dræningen af vand ofte god, hvilket er en stor fordel. Du vil med stor sandsynlighed få vand i skoene og det er klart en fordel, at det hurtigt kan komme ud igen.

Stødabsorberingen på en trailsko er for det meste mindre end hos en asfaltsko. Det skyldes selvklart det forhold, at underlaget er væsentlig blødere end hård asfalt, så behovet er ikke det samme. Efterhånden som trailløb har udviklet sig i retning af ultraløb og distancerne bliver længere, vil man imidlertid også kunne finde trailsko med god stødabsorbering. Om sommeren når underlaget er fast og tørt, vil disse sko også kunne være en fordel herhjemme.

Det mest markante funktion på en trailsko er grebet under bunden. Knopperne omtales som skoens ”grip” og varierer fra over 10mm til blot 2mm. Kendetegnet for dem alle er, at de er lavet til at gribe fat og sikre dig fæste i underlaget. For din sikkerheds skyld når det går ned ad bakkerne og for at udnytte din energi, når det går op ad. Udformningen og retningen de vender er forskellige afhængig af modellen. Du skal vælge ud fra dit behov; maksimalt grip til mudder og mindre knopper til tørt, sammenpresset jord og grus.

Bliver du bidt at trailløb vil du opleve, at det giver mening at have flere par trailsko afhængig af vejr og vind.


Både du og dine løbesko holder længere

En ikke uvæsentlig bonus i forhold til flere par løbesko, er en forlænget holdbarhed set over tid. Jo, udskriften til par nr. 2 er måske ikke nødvendig her og nu, men på et tidspunkt kommer den. Virkeligheden er, at løbesko har brug for pauser og restitution på samme måde som du selv har. Skummet i mellemsål på løbesko består af en masse små luftbobler, der presses sammen når du lander og sætter af. Heri ligger stødabsorberingen. Det sker hver gang du tager et skridt. Når turen er slut, vil luftboblerne langsomt rejse sig og forberede sig på næste tur. Hvis den pause ikke er lang nok, hvis du eks. løber i samme sko hver dag, vil skoen aldrig nå tilbage til ”start” og den vil være udtjent hurtigere end nødvendigt. Samlet set vil holdbarheden på et par løbesko derfor være længere, hvis du hele tiden har to par i gang. Også selvom det er to mængdetræningssko. 

3 ekstra råd til at forlænge holdbarheden på dine løbesko:

  • Tag sålen ud når du kommer hjem og lad skoen lufttøre.
  • Vask mudder af – løbesko kan sagtens holde til vand men indtørret mudder får overdelen til at mørne.
  • Vask aldrig løbesko i vaskemaskinen!

 

Råd og vejledning
Posted: March 09, 2021
Categories: Løb
Forfatter: Rasmus Baaner