Rygsæk - 6 gode råd til justering

< Forrige artikel Næste artikel >
Rygsæk - 6 gode råd til justering
Råd og vejledning
03 June 2022

Rygsæk - 6 gode råd til justering

Frederik Thurøe - Eventyrsport Skribent


Skrevet af Frederik Thurøe

Vandrer, langrendsløber og soldat – elsker at sove under åben himmel! 


Rygsækken er så godt som en uundværlig rejsemakker på de fleste vandreture, og du skal have den på ryggen i mange timer ad gangen. Derfor er det selvfølgelig vigtigt, at rygsækken sidder rigtigt og så behageligt som muligt. I denne artikel får du derfor seks gode råd om pakning og justering af rygsækken, så den sidder så komfortabelt som muligt.

Helt overordnet er det vigtigt, at din rygsæks tyngdepunkt sidder så tæt på kroppen som muligt og helst i skulderhøjde. På den måde trækker rygsækken ikke for meget bagover, og du vil formentlig synes, at den føles lettest på den måde. Du kan bruge som hovedregel, at jo tættere vægten er på din krop, jo nemmere er den at løfte.

Pak derfor tunge ting som telt og mad inderst i rygsækken,tættest på din ryg. Sovepose, duntøj og andre lette ting bør du pakke i bunden, mens resten af dit grej kan lægges længst væk fra kroppen.

Der er masser af lommer og små steder, hvor du kan have småting i enhver rygsæk. Det kan du udnytte til at have en masse småting liggende, som du nemt skal kunne få fat i.

Når du pakker sidelommerne, så husk at lægge ca. samme vægt på hver side, så det ikke føles som om at du hele tiden hælder den ene eller den anden vej. I vanskeligt terræn som i f.eks. alpine ruter kan du med fordel sænke tyngdepunktet,  ved at pakke de tunge ting lidt lavere i din rygsæk. Det giver dig mere stabilitet.

Derudover så vil jeg anbefale digaldrig at have påspændte ting, der hænger og dingler, uden på rygsækken, for de forrykker din balance og er bare rigtigt irriterende at gå med.

Her kan du læse mere om, hvordan du bedst pakker rygsækken.

Juster-rygs_kken-1

1. Start med at løsne alle stropper, og derefter tager du rygsækken på. Når du begynder ved at løsne det hele kan du tilpasse rygsækken fuldstændig som du skal.

Hvis du prøver rygsækken for første gang, f.eks. i butikken, er det en stor fordel, hvis der er vægt i rygsækken, så det bliver så realistisk som muligt. Hvis du er derhjemme, kan du med bruge en dyne og nogle bøger eller nogle flasker med vand.

Juster-rygs_kken-2

2. Placér hoftebæltet centralt omkring dine hofteben, hverken over eller under. Generelt set, så skal du stramme til, indtil det sidder venligt fastuden at stramme. Det kan godt lade sig gøre at stramme så meget, at du ikke får blod nok til dine ben – men det kan du nemt mærke når du gør .

Du skal huske, at størstedelen af rygsækkens vægt skal bæres her ved hoftebæltetog ikke på dine skuldre. Derfor er det rigtig vigtigt, at hoftebæltet ikke er for stort til dig, så du ikke kan stramme det til.

Når du afprøver rygsækken, så er det smart at have den samme mængde tøj på, som du kommer til at vandre i. Hvis du prøver din nye rygsæk med for meget tøj på, så kan du risikere at komme til at købe en rygsæk, som måske ikke passer til dig.

Juster-rygs_kken-3

3. Stram skulderremmene præcis så meget, at hovedparten af vægten stadig hviler på hoftebæltet. Sådan skal det også være, når du vandrer. Hvis du bærer al rygsækkens vægt på skuldrene, så får du formentlig en hård og ubehagelig tur. Sådan skal det ikke være.

Jeg plejer dog at skifte lidt i vægtbelastningen, når jeg er på tur. Sommetider er det rart, hvis dine hofter får 5 minutters pause, hvor du så kan bære vægten på dine skuldre.

Juster-rygs_kken-4

4. Skulderremmenes fæstepunkt skal sidde mellem skulderbladene. Det er svært at se selv, så få en medarbejder i butikkeneller en ven derhjemme til at hjælpe dig med at se det. Justér ryglængden, hvis det er muligt. Det er de på mange af de største rygsække.

Hvis det er en mindre rygsæk, du er på udkig efter, så kan du typisk ikke indstille ryglængden. Så derfor skal du vælge den rigtige ryglængde fra starten af.

Juster-rygs_kken-5

5. På de store rygsække kan man finjustere sækkens placering med topstrammere på skulderstropperne og sidestrammere på hoftebæltet. Trækker du til, bliver stabiliteten øget, og hvis du løsner, sidder læsset lidt mere frit og øger ventilationen til din ryg.

Hvis du synes rygsækken føles tung, så kan det være en god idé at stramme dem til.Så trækker du nemlig også vægten tættere på kroppen. Variér det i løbet af dagenog gerne i forhold til terrænet – det kan være rigtig rart – ligesom det kan være det med hofterne og skuldrene.

Og så skal du huske, at krævende ruter – som bjerge og andre steder, hvor der er ujævnt terræn – kræver stor stabilitet på din rygsæk.

Juster-rygs_kken-6

6. Til sidst lukkes og strammes brystremmen.Den er til for, at skulderstropperne ikke falder ud til siden og væk fra dine skuldre. Du kan justere den i højden – men husk at den ikke skal sidde for højt. Så kan den nemlig komme til at irritere din hals. Den skal helle ikke sidde for lavt, for så kan den begrænse din vejrtrækning – og det er irriterende!

God tur!

Se det store udvalg af rygsække og anden bagage

Det rigtige udstyr er med til at gøre din tur til en bedre oplevelse. Klik dig videre i kategorierne herunder, eller gå direkte til hovedsiden med bagage.

Rygsække >

Små rygsække (under 40 liter) >

Store rygsække (over 40 liter) >

Regnslag og tilbehør >

Vandtæt opbevaring >

Tasker >

Bærestole >

Børnerygsække >

Råd og vejledning
Posted: June 03, 2022
Forfatter: Eventyrsport Blogger