Løbetøj herrer

Som løber er det afgørende at kunne temperere kroppen korrekt undervejs. Det stiller krav til funktionen af dine tøjlag og antallet af dem. Her finder du alle former for relevant løbetøj til herrer.

per side
Sorter stigende

Let og funktionelt løbetøj til herrer

For at kunne præstere optimalt under din løbetræning, så skal dit løbetøj være let og funktionelt. For med det rette løbetøj på undgår du at blive overophedet eller nedkølet undervejs. Så kan dit fokus ligge udelukkende på træningen, fordi du ikke bruger unødig energi på at holde varmen eller svede rigtig meget.

 

Derfor skal du stille høje krav til dit tøjvalg og ikke mindst til antallet af tøjlag.

 

Når du skal klædes på til løb, så skal du huske:

  • Flere tynde lag er bedre end ét tykt - 3 lags princippet
  • Undgå overophedning og underafkøling - hold kroppen tempereret
  • Du skal fryse lidt de første meter - varmen kommer hurtigt rundt i kroppen

 

Som løber skal man passe på med at få det for varmt – eller for koldt. Det gælder om at kunne temperere kroppen undervejs. Det gælder hele året rundt.


Når du løber om sommeren, skal du passe på ikke at blive overophedet, for det medføre alt for store væsketab for hurtigt. Om vinteren kan det være et problem, hvis du sveder meget, og dit tøj derfor bliver vådt, for så risikere du at blive afkølet af kraftig blæst undervejs.

Lige meget om du løber sommer eller vinter må løbeturen gerne - den skal faktisk helst – være kold den første del. For når pulsen stiger, kommer varmen hurtigt rundt i kroppen. Du skal derfor aldrig starte med ét tykt lag, som du så er nødt til at tage af, for så får du det hurtigt for koldt.

 

Det kan godt lyde som om, at du skal have et stort udvalg af løbetøj, for at kunne klæde dig godt på hele året rundt. Men det behøves du faktisk ikke. For den bedste måde at klæde sig på til løb er ved hjælp af lag-på-lag princippet, og her kan du bruge det samme tøj i mange forskellige kombinationer, og på den måde tilpasse din påklædning til vejret. 

3-lags-princippet:

Lag-på-lag princippet går ud på, at du bygger din løbepåklædning op i tre lag. En kold vinterdag er det helt optimalt med alle tre lag, imens du om sommeren kan nøjes med et enkelt eller måske to af lagene, alt afhængig af, hvor varmt det er, men også afhængig af hvad du foretrækker.


Lag 1: Transportere sveden væk
Uanset om det er varmt eller koldt i vejret, er det vigtigt med godt løbeundertøj. Det inderste lags afgørende opgave er at transportere sveden væk fra kroppen. Det er der to forskellige materialer, der er gode til: syntetisk stof og merinould.

 

Syntetisk stof leder sveden hurtigere og bedre væk fra kroppen, end merinould gør. Men det kan føles klamt og koldt, når vinden er imod dig. Derfor er syntetisk stof et rigtig godt valg, hvis du sveder meget, det kunne være på en vindstille, varm sommerdag.

 

Uld har en rigtig stor fordel i, at det isolerer, selvom det bliver vådt, det føles stadig varmt, og så kommer det ikke til at lugte ligeså hurtigt som syntetisk stof. Så du kan med god samvittighed bruge tøjet mange gange, inden det behøves en tur i vaskemaskinen – det sætter miljøet pris på!

 

Lag  2: Holder på varmen
Det midterste lags vigtigste opgave er at yde den mængde af varme, du har brug for, hvilket er individuelt fra løber til løber. Specielt om vinteren er det rigtig vigtigt, med et godt isolerende midterste lag for at kunne holde varmen.

 

Løbetrøjerne fås i forskellige tykkelser, materialer og udformninger. I varme perioder af året er dette lag ikke så vigtigt. Enkelte løbere vil endda kunne springe dette lag over selv i kolde perioder og blot have en merino uldtrøje inderst kombineret med et vindtæt lag.

 

Lag 3. Holder vind og vand ude
Det yderste lag er afhængig af årstiden, vejr og vind, men selv om sommeren eller på en forårsdag kan et vindtæt lag være en god ide. Løbejakken kan have flere forskellige egenskaber, alt efter dine behov. Men vigtigst er, at den er åndbar.

 

Husk også at klæde fødderne rigtigt på
Mange tænker, at det er vigtigst med godt løbetøj på kroppen, men fødderne skal ikke snydes for de lækre materialer. Hvis du løber i et par almindelige bomuldstrømper risikerer du nemmere at få vabler, når dine strømper bliver våde af sved. Derfor skal du vælge et par løbestrømper i syntetisk materiale eller merinould.

 

Fordelen ved en “rigtig” løbestrømpe er, at den er konstrueret uden syninger, der generer under løb, samtidig har den en pasform, der sidder fast rundt om foden, så materialet ikke kurer mod huden.

Løbestrømper fås med eller uden kompression.

 

Hvis du vil vide lidt mere om dine muligheder, når du skal investere i tøj og grej til løb. Så læs med på blogindlægget her: Tøj og grej til løb. Planlæg din næste tur.

 

Her kan du blandt andet læse lidt mere om trelagsprincippet, få hjælp til at vælge løbestrømper og herunder læse lidt om, hvad fordelene ved kompressionsstrømper kan være.

 

Øvrigt tilbehør til løb:

Nu er du næsten klædt på til løbeturen fra top til tå, men der findes også en masse tilbehør specifikt til løb, der kan gøre din løbeoplevelse endnu bedre. 

 

Hold hovedet varmt og solen væk fra øjnene med huer og caps
I de kolde måneder skal du huske at tage en hat på hovedet, inden du suser afsted på en løbetur. For så undgår du en underafkøling fra hovedet. Man kan miste op til 70% af den samlede kropsvarme gennem afkøling af hoved og hals. Så når først du fryser om hovedet, så følger resten af kroppen hurtigt med.

 

En kasket kan omvendt være super smart en sommerdag, som skygge mod solen dels i øjnene eller for hovedbunden. Men den tjener også andre formål, da den kan beskytte mod regn i øjnene eller grene på en mere blæsende efterårsdag.

Halsedisse/ Buff: et lange stykke stof med mange formål
En halsedissen, eller en buff som det også kaldes, er et simpelt men fremragende stykke tøj til mange forskellige formål. Man kan vikle stoffet om sig selv eller folde det til en hue, et pandebånd, bærer det om halsen eller bruge det som et svedbånd om håndleddet. Det er super nemt at have med – for det fylder ingenting.

Hold sand og grus ude af skoen med et par gaiters
Indenfor løb bruges gaiters for at forhindre sand, grus el. sten i at komme ned i skoen, hvis man løber i ørkenen eller på stranden. Gaiters eller gamacher som de også kaldes er et virkelig praktisk stykke udstyr, der kan bruges i mange forskellige situationer.

 

Gaiters er et stykke stof, du trækker ned over skoen, og så spænder fast rundt om benet. Det svarer til at have skafter på støvlerne, på den måde kan der ikke komme noget ned i skoen, samtidig med at dine bukseben ikke bliver våde, hvis løbeturen går gennem fugtig vegetation.

Løse ærmer
Bruges eks. hvis man starter ud i koldt vejr, eller mens man står og venter på startstregen, for så at kunne rulles ned - og op igen - efter behov. Løse ærmer fåes også med kompression og bruges mest hvis man eks. løber med stave, til triatlon el. eller til lange ultraløb. 

 

Tilbud på løbetøj til mænd

Hvis du er du udkig efter et godt tilbud, så vælge Kun Tilbud i filtret i venstre spalte. Vi har altid et stort udvalg af løbetøj til virkelig gode priser.