Undgå vabler på vandreturen

< Forrige artikel Næste artikel >
Undgå vabler på vandreturen
Råd og vejledning
16 August 2021

Undgå vabler på vandreturen

Frederik Thurøe - Eventyrsport Skribent


Skrevet af Frederik Thurøe

Vandrer, langrendsløber og soldat – elsker at sove under åben himmel! 


Tænk dig til at være på vandretur i Norge, med dybe fjorde og stejle fjelde. Du er på farten, din rygsæk sidder som den skal og solen skinner fra en skyfri himmel. Men pludselig kan du mærke noget i din støvle. Måske er det bare din sok som sidder forkert? Næste gang du holder pause, opdager du at du har fået en vabel – åh nej! Men bare rolig. Hvis du gerne vil være helt skarp på hvordan du behandler vabler – eller helt undgå dem – så læs med her.

Vabler kan lægge en ordentlig dæmper på humøret. Vabler kan genere. Vabler kan svie. Vabler kan ødelægge sågar vandreturen, hvis du ikke ved hvordan du skal behandle dem.

Der er al mulig god grund til at gardere sig så godt som muligt mod vabler. Desværre er fødder forskellige, og det er ikke altid de samme ting, der virker for alle – nogle af mine venner skal nærmest bare kigge på en vandrestøvle, så har de allerede vabler. Der er dog masser af ting, man kan gøre for at undgå at få spoleret vandreturen af de fordømte, væskefyldte sataner. 


Her i artiklen bliver du klogere på en række tips og tricks, til at sørge for at du ikke får vabler, og til at behandle dem, hvis de alligevel kommer. Vi skal i gennem de her emner:


1)    Huden som en fersken

2)    Fil hård hud væk – før du tager på tur

3)    På med sokken – hvilke sokker skal du bruge?

4)    På med støvlen – vælg det rigtige fodtøj

5)    Fire ekstra råd til at undgå vabler


Huden som en fersken

Først skal du lige vide lidt om, hvordan vablerne opstår. Forestil dig en fersken. Sådan en rigtigt moden, halvblød fersken. Tager du tommeltotten og begynder at gnubbe på den fersken, vil du se, at skindet begynder at bevæge sig. Det bliver lidt rynket. Så river det sig løs, og saften begynder at løbe.

Det er lidt det samme, der sker med dine fødder, når du får vabler. Huden bliver udsat for friktion – f.eks. fra en støvle – og river sig lidt løs.

Der er forskellige måder, vabler kan opstå på, men den mest hyppige årsag er, at der opstår friktion mellem den indre og den ydre overhud. Først opstår der en revne, og den begynder at blive fyldt med væske.

Vablen er født.

Tilbage til ferskenen. Prøv at holde den ind under en rindende vandhane, mens du gentager forsøget med den gnubbende tommeltot. Nu giver skindet hurtigere efter. Og det samme vil huden på dine fødder, hvis den er våd af for eksempel sved. Du kan med fordel lufte dine fødder når I holder pause. Sommetider er dine fødder helt rynkede, som når du har været i karbad. Her er det et godt tidspunkt at skifte til tørre sokker eller bruge talkum i sokkerne.

Overordnet set er der altså to ting, du vil undgå, hvis du vil undgå vabler: Undgå friktion og undgå fugtige fødder.


Fil hård hud væk – før du tager på tur

Hvis du har megen hård hud på fødderne, kan der opstå smertefulde vabler under huden, som kan være svære at nå ind til. Det kan gøre det noget nær umuligt både at placere vabelplaster og Tensoplast, men også at prikke vablen. Tag derfor et fodbad, fjern den hårde hud med en fodfil og smør fugtighedscreme på fødderne. Det dog vigtigt, at du ikke sliber for dybt. Gør du det, kan du komme til at skade huden – og det kan føre til ny hård hud.

Det er en proces, du kan gentage hver tredje eller fjerde dag, indtil den hårde hud er helt væk. Det er altså noget, som tager tid, så du kan med fordel starte flere måneder inden en vandretur. Personligt synes jeg at det kan være rart at beholde en smule hård hud på fødderne – men jeg har heller ikke så stor tendens til at få vabler.


På med sokken – hvilke sokker skal du bruge?

Der var engang, hvor samtlige seriøse vandrere sværgede til at gå med en indersok og en ydersok, for blandt andet at undgå den friktion der kan føre til vabler. Som vandresokker har udviklet sig og er blevet bedre, er det dog ikke strengt nødvendigt længere. Der er dog stadig ting du bør overveje, når det kommer til sokkerne.

  1. Undgå bomuldsstrømper. De suger fugt og hænger fast i huden. Du bør i stedet for eksempel tage en sok på, der er lavet i en kombination af uld og kunststof. De holder generelt længere end rene uldsokker, og de lugter mindre end rene kunststofstrømper. Den vigtigste egenskab uld har, som bomuld mangler, er uldens evne til at transportere fugt væk fra foden – det kan bomuld ikke, og så får du våde fødder.
  2. Hold fødderne tørre (husk på eksemplet med den våde fersken!). Hvis dine fødder alligevel bliver våde, meget svedige eller fugtige, så skift sokker. Jeg vil faktisk anbefale dig at gøre det, hver eneste gang der er mulighed for det. Så længe du bare har to par sokker, så kan du tage det ene på, mens du tørrer det andet par. Enten på skuldrene under rygsækkens bærestropper – det virker(!) – eller uden på rygsækken, hvis det er varmt.
  3. Køb en decideret vandresok, der passer dig. Det er vigtigt at dine vandresokker passer i størrelsen og den skal gerne være i en blanding af uld og kunststof. Hvis du går med sokker der er for store, så risikerer du at de folder og både irriterer dig og giver vabler. Sokker der er for små strammer derimod om dine fødder og holder ikke ligeså længe, som de kunne. Jeg ville aldrig tage på vandretur med mindre end to par vandresokker – det er absolut minimum, synes jeg.
  4. Skift sokkerne jævnligt. Støv, skidt og salt fra svedige fødder kan være med til at forårsage vabler. Det er endnu et godt argument for at skifte sokker hver gang du kan, og til at vride dine sokker op, når du kommer frem til lejren. Du kan med fordel medbringe en lille flaske vaskemiddel, som er nedbrydeligt i naturen, så du kan vaske dine sokker på farten.

På med støvlen – vælg det rigtige fodtøj

Ligesom den rigtige sok er vigtig for at undgå vabler, så er det selvfølgelig også utroligt vigtigt, at du stikker fødderne i det rigtige fodtøj. Det har vi skrevet et par artikler om – du kan både læse om hvordan du vælger de rigtige vandresko og de rigtige vandrestøvler. Herunder får du lige fire hurtige råd. Det er vigtigt at du er opmærksom på:

  1. Nye støvler skal gås til. Det er en god idé at starte med kortere ture. Start aldrig lige på og hårdt med lange dagsmarcher med tung oppakning. I starten, når du går dit nye fodtøj til, så er det helt naturligt at få ondt i fodballerne og generelt blive træt i fødderne. Det skal du ikke være bange for. De bedste støvler jeg nogensinde har gået i, de tog mig en hel uge at gå til, med ondt i fødderne, fra morgen til aften – så bare hæng i.
  2. Når vores fødder bliver varme, så hæver de en smule, og det samme er tilfældet med tæerne. Vær derfor sikker på, at dine tæer har plads nok og ikke begynder at gnide mod hinanden, når du vandrer.
  3. Støvlen må heller ikke være for stor, for en fod, der glider frem og tilbage i støvlen, er en rigtig god opskrift på en ondsindet vabel. Derudover vil du formentlig også synes at det er voldsomt irriterende, hvis det føles som om at din støvle ikke sidder fast på foden.
  4. Det kan også være sømmene i en vandrestøvle eller vandresko, der forårsager vabler. Og så er det måske tid til at finde en ny støvle. Du kan sommetider også løse det på en anden måde. Hvis sømmene ikke irriterer dig ellers, så vil jeg anbefale dig at sætte Tensoplast på dine fødder, der hvor du får vabler af sømmene.

Fire ekstra råd til at undgå vabler

Selvom strømper og støvler passer perfekt og er gået til, og den hårde hud er filet væk, så kan der stadig opstå vabler. Der er dog flere ting, du kan gøre:

  1. Tørre fødder. Smør dine fødder ind i babypudder eller talkum, da det hjælper med at holde fødderne tørre. Du kan med fordel drysse lidt talkum i sokkerne også – så holder effekten længere.
  2. Tensoplast. Beskyt udsatte steder med Tensoplast, inden du drager ud. Huden skal være tør, inden du sætter plasten på, og sørg for, at den ikke folder. Når Tensoplasten først sidder, som den skal, kan du lade den sidde i adskillige dage. Du skal godt nok lige være opmærksom på, at hvis Tensoplasten bliver meget våd, så kan den ikke holde ligeså længe. Og vikler du plasten om tæerne, må den ikke gå hele vejen rundt, da tæerne skal have plads til at udvide sig. 
  3. Vabelplaster. Hvis du mærker eller ser, at der er ved at opstå en vabel, så put et vabelplaster på, for eksempel Compeed. Det virker som et ekstra hudlag, mens vablen heler, og du kan gå videre, uden at det smerter. Men! Du skal huske på, at hvis vablen allerede er begyndt at blive fyldt med væske, så bør du ikke sætte vabelplastret på. Og slet ikke Tensoplast. For så risikerer du bare at rive vablen op, når du skal have plastret af. Og det er slet ikke rart.
  4. Prik vablerne. Det kan sommetider være fuldstændig umuligt at forudse hvor vablerne vil opstå, og derfor også svært at forebygge dem. Derfor er det sidste jeg vil nævne måske det allervigtigste råd overhovedet, og det jeg bruger primært. Acceptér at vablerne opstår og prik dem når de gør. Jeg får sjældent vabler – og der tror jeg mest bare at jeg er heldig – men når de kommer, så prikker jeg dem. En steriliseret nål (eller en lille kniv, hvis du ikke har en nål) og giv vablen et prik øverst og nederst, så tæt på den ”raske” hud, som overhovedet muligt. På den måde bliver pudset trykket ud af vablen når du går og den skulle gerne gå i sig selv efter et par dage.

Jeg håber du har fået mere blod på tanden til at tage kampen op mod vablerne – rigtig god tur!


Herunder finder du links til fodtøj og andet relevant til vandreturen:

Vandrestøvler og vandresko

Vandresokker

Uldsokker

Vandrestave

Råd og vejledning
Posted: August 16, 2021
Forfatter: Eventyrsport Blogger