Stil ind på din løbestil

100-vis af artikler hjælper dig til at komme på tur med vandrerygsækken, teltet, børnene eller på cyklen. Desuden får du masser af tips og tricks til udstyr, valg af bæredygtige materialer og gode råd til at komme i form
< Forrige artikel Næste artikel >
Stil ind på din løbestil
Råd og vejledning
16 November 2020

Stil ind på din løbestil

Og undgå skader og overbelastning

 Alle løbere ved hvor mentalt belastende der er at være skadet. Derfor skal du fra starten gøre hvad du kan, for at løbe udenom skaderne. Intensiteten af din træning er en del af løsningen, men især også den sko du løber i. Udtrådte gamle løbesko udgør en risiko. Det samme gør sko med den forkerte stabilitet i forhold til din løbestil.

 

Spørg os til råds

Du kan ikke selv se hvilken løbestil du har. Det skal filmes og vurderes af fagfolk. Når vi sælger løbesko i vores fysiske butikker, videofilmer vi altid kunderne på løbebåndet. Her kan vi se hvordan fødderne bevæger sig under afvikling af skridtet og det er den bevægelse, der er vigtig.

Slid på dine gamle løbesko eller dit fodaftryk i bare fødder kan indikere hvilken løbestil du har, men det giver kun et fingerpeg og bør ikke udgøre hele grundlaget for en konklusion. Flere ting spiller ind og her spiller hele skridtafviklingen en vigtig rolle.

 

Neutral – pronation – supination…?

Når du lander i dine løbesko, kan der overordnet set ske 3 ting:

Fodsålen afvikler vandret på underlaget  - kaldet neutral (neutral pronation)
Foden falder ind – kaldet overpronation eller pronationsindfald
Foden falder ud – kaldet underpronation eller supination.

Indfald på foden hedder overpronation eller pronationsindfald. Her ser man den inderste ankel falde ind over svangen.

Falder man til gengæld ud på foden, ud over ydersiden af sålen, hedder det supination eller underpronation, hvilket er tilfældet for ganske få løbere.

Den ønskede skridtafvikling, hvor foden afvikler vandret på underlaget kalder man neutral eller neutral pronation.


Hvad betyder pronation og hvad betyder det for kroppen?

Pronation er altså den bevægelse, der sker i foden når vi i forbindelse med eks. løb lander på foden. Under påvirkning af vægten fra din krop, vil mellemfoden giver efter for at mindske stødet i din krop.

Alle har således en vis form for pronation i mere eller mindre grad. Pronation er kroppens egen naturlige stødabsorbering og er derfor heller ikke farligt. Vores fødder er forskellige. Nogle er bløde, andre stive, høj svang, lav svang, fleksible eller ufleksible, stærke eller svage. Derudover lander og afvikler vi forskelligt, vejer mere eller mindre. 

Man skal blot sikre sig, at pronationen er ”under kontrol”. Ledbånd, sener og muskler i fødderne/underben stresses unødigt når pronationen ikke kontrolleres. Forestil dig hvor meget skade en manglende stabilitet kan gøre, når man som løber tager ca. 150 skridt i minuttet på en løbetur og belaster med 3-4 gange egen kropsvægt ved hvert skridt… Det er mange gange  at foden udsættes for en forkert belastning, der selvklart kan medfører skader. 

Den ”kontrol” kommer i en løbesko med den mængde stabilitet, der passer den enkelte løber. Det er især vigtigt for nye løbere, at løbe med den korrekt stabilitet, for at komme godt fra start.


Forskellene på sko: 

En pronationssko er konstrueret på en måde, så den står imod når foden presser ned i svangen - det man kalder et “pronationsindfald”. Man siger at en sko er “pronations stabil”. Det er ikke et enten eller. Mængden af pronationsstabilitet varierer indenfor kategorien af pronationssko fra “mild/moderat” til “kraftigt”.

Det samme gøre sig gældende for de neutrale sko. Også her er der forskellige grader indenfor kategorien og vi taler både om “bløde, fleksible neutrale” og “stabile neutrale”. En neutral sko kan således sagtens være stabil på baggrund en eks. en fast stabil hælkappe af plastic, en plastplade i sålen eller en bred sål i landingsfasen.

I den anden ende af skalaen finder man supinations skoene. Det er til løbere der fra naturens hånd lander på ydersiden af foden og måske endda falder ud over ydersiden. De skal have en supinationsko, der er så blød og eftergivende i svangen at løberen ikke presses yderligere ud. 

Relevante links: 

Find løbesko til herrer

Find løbesko til damer

Hele vores udvalg af beklædning, udstyr og løbesko

 

Råd og vejledning
Posted: November 16, 2020
Categories: Løb
Tags: løb
Forfatter: Rasmus Baaner