Miljø og mærkesager

< Forrige artikel Næste artikel >
Miljø og mærkesager
Inspiration
12 April 2014

Miljø og mærkesager

Værn om naturen. Det gør vores leverandører, blandt andet ved at arbejde med miljø og arbejdsmiljø.

Mange af vores leverandører arbejder med at mindske påvirkningen af miljøet under produktionen, at minimere forbruget af ressourcer, samt at sikre at arbejdsforholdene på fabrikkerne, er forsvarlige.

Hos Eventyrsport er vi glade for vores leverandørers arbejde med miljø og mærkesager. Nogle projekter er store, andre små, men det vigtigste er at det er fokus på, at gøre det bedre imorgen.

Læs her om nogle af mærkesagerne.

Keen – Hybrid.Care

Keen Hybrid.care logo Amerikanske Keen, har på rekordtid skabt sig fodfæste på verdensmarkedet, for eksempel med deres ”hybrid-footwear”, som er en fusion mellem sandaler og vandresko. I 2004 startede de programmet Hybrid.Care, hvor de samarbejder med non-profit organisationer over hele verden om, at hjælpe med at gøre deres idealer til handling.

Hybrid.Care handler blandt andet om beskyttelse af jorden og miljøet. Fokus er på at minimere udslip af drivhusgasser, og at bruge så få ressourcer som muligt. Det sker eksempelvis ved brug af overskudsmaterialer i fremstilling af tasker og sko. Keen har også forskellige hjælpeprogrammer. Et af dem går ud på at rydde op i floder og vandløb, og sørge for at øko-systemerne bliver opretholdt. 

Læs FAQ om Keen’s miljøarbejde eller følg med på Hybrid.Care bloggen, hvor de skriver om deres mange aktiviteter.

TEVA – World Water Day

Teva world water day TEVA - specialister i fodtøj, arbejder med at mindske verdens forbrug af vand, da vand er kilden til både liv og vores natur. Med den globale opvarmning og verdens befolkningstilvækst, er rent vand en knap ressource. Derfor opfordrer Teva én gang om året til, at undgå at bruge vand, eksempel ved tandbørstning og madlavning, eller ved at springe over dagens vask af tøj. Det sker d. 22. marts på World Water Day.

Teva’s mål er at inspirere til permanent at sætte forbruget ned. Opmærksomheden på mærkesagen skabes også ved andre aktiviteter som cykelløb og blogging, hvor folk fra hele verden kan fortælle om, hvordan de sparer på vandet.

Vaude Eco System

Vaude Green shape For 100 år siden blev tøj lavet af uld fra får, reb blev fremstillet af hamp og rygsække af plantefiber. Produkterne var ofte besværlige at bruge, upålidelige og ukomfortable. I dag forventer vi, at produkterne ikke blot skal være vind- og vandtæt men også åndbar. Samtidig skal produktets vægt holdes nede. Det giver naturligvis nogle miljømæssige udfordringer i produktionen, men dem har Vaude sat sig for at løse.

Allerede i 2001 blev Vaude det første Outdoor mærke, som blev godkendt som bluesign® partner. Bluesign® stiller meget høje miljø- og arbejdsmiljøkrav til alle led i produktionskæden.

Den familieejede virksomhed, har også udviklet sit eget Vaude Eco System, hvor de arbejder ansvarligt med:

  • Grønne materialer og teknologier
  • Ren produktion
  • Genbrug    
  • Socialt ansvar
  • Vedvarende energi
  • Økologisk ansvar i salg, marketing og logistik
  • Samarbejde med øko-partnere

Vaude Eco System bliver ISO14001 certificeret én gang om året.

Fair Wear Foundation

Fair Wear Foundation logo

Fair Wear Foundation er en non-profit organisation, som i samarbejde med virksomheder og fabrikker, arbejder på at forbedre arbejdsforholdene for tekstilarbejdere. Når mærker som Vaude eller Deuter laver en forbedring af arbejdsforholdene, måler Fair Wear Foundation (FWF) effekten, og giver feedback på hvad der kan gøres bedre. Dette sker uafhængigt.  FWF arbejder med fabrikker i Afrika, Asien og Europa. 

Sherpa - Giving Back 

Sherpa logo Fra Sir Edmund Hillary’s første succesfulde bestigning d. 29. maj 1953, til de moderne bjergbestigeres forsøg på at bestige Himalayas forræderiske tinder, har Sherpaerne været der til at guide, slæbe mad og gear, sætte reb, og redde syge eller sårede bjergbestigere.

Selvom bjergbestigerne betaler tusindvis af dollars for tilladelser og guider, lever Sherpaerne under fattige forhold, da de ifølge Wikipedia, sætter livet på spil for cirka 125 dollars pr. tur. Det er guidernes børn, der lider mest, når en guide bliver kvæstet eller slået ihjel under arbejdet, som det skete d. 18. april 2014, da en voldsom lavine dræbte 16 på Mount Everest.

For at hjælpe de efterladte fra tragedierne, donerer Sherpa Adventure Gear up til 0,50 dollars til Paldorje Education Fund, for hvert solgt produkt. Pengene går til velfærd og uddannelse af de efterladte børn, og fungerer som sikkerhedsnet i tilfælde af sygdom. Sherpa Adventure Gear ansætter også Sherpaer på virksomheden i Katmandu, eller hyrer deres familiemedlemmer ind til at fremstille tøj. Paldorje Educations Fund’s forsøger derigennem, at skabe en lysere fremtid for de pårørende.

Små og store projekter

Hos Eventyrsport er vi glade for vores leverandørers arbejde med miljø og mærkesager. Nogle projekter er store, andre små, men det vigtigste er at det er fokus på, at gøre det bedre imorgen. Besøg de omtalte leverandører her:

Keen >

Teva >

Vaude >

Deuter >

Sherpa >

Inspiration
Posted: April 12, 2014
Forfatter: Eventyrsport Blogger