Løbetræning i fællesskab

< Forrige artikel Næste artikel >
Løbetræning i fællesskab
Inspiration
02 May 2022

Løbetræning i fællesskab

Trine Birch Okkels - Eventyrsport Skribent


Skrevet af Trine Birch Okkels

- Tidligere eliteløber og dansk rekordholder


To år med corona og ensom færden i egne små cirkler – det sætter sit præg på mange ting – også løbetræningen. Det gjorde det i hvert fald for mit vedkommende. Det er nu bare så meget sjovere at træne sammen med andre! Så skal vi ikke se at få taget godt og grundigt revanche på den front med masser af sjov og hyggelig fællestræning, nu hvor vi igen kan nyde hinandens selskab i fulde drag!

Læs med her og bliv klogere på, hvordan og hvorfor du får så meget mere ud af at træne sammen med andre.

Hvorfor skal du træne med andre?

Ja, hvorfor er det egentlig så meget bedre at træne sammen med andre?

Sjovere og nemmere

For det første kan det være nemmere at komme ud ad døren, når du har en aftale med andre. Du ved, at de regner med, du kommer, og du vil ikke svigte. På en uoplagt dag, hjælper tanken om det hyggelige fællesskab under træningen også på at komme afsted, i stedet for at skulle overtale sig selv til den ensomme tur på landevejen. Fællestræning føles ganske enkelt sjovere og nemmere på grund af det sociale element under træningen – det føles skønt at være i samme båd – især på de dage, hvor du har lidt ondt af dig selv i forhold til at skulle gennemføre træningen! 

Større variation og effekt

Du kan også glæde dig over, at du ofte vil få lidt mere ud af fællestræningen sammenlignet med, hvis du træner alene. Som regel vil du nemlig presse dig selv lidt mere, når du har nogen at løbe sammen med. Når du løber alene, er det lettere at slække lidt på tempoet, når det føles hårdt. Du skal selvfølgelig ikke presse dig selv på alle dine træningsture, men det er supergodt at gøre en til to gange om ugen – det kunne f.eks. være på dine intervaller, på din fartleg eller dine bakkeløb, som derfor er oplagt at lave som fællestræning. Løber du en længere tur en gang om ugen, kan det også være rigtig rart at have selskab på den – når snakken går, forsvinder kilometer efter kilometer, og turen virker ikke uendelig, som den måske ville gøre, hvis du løb den alene.

Dertil kommer at du vil få mere variation i din træning. Når du ikke alene beslutter, hvad din træning skal bestå af hver gang, vil du helt automatisk få trænet mere varieret – det booster både motivationen, og samtidig bliver du bedre, end hvis du træner ensformigt.

Hvordan kan du træne med andre?

Der er så uendelig mange måder at lave sjov fælles løbetræning – kun fantasien sætter grænser. I det store og hele gælder det i al sin enkelhed om at bruge hinanden og nyde at løbe i hinandens selskab.

Her kommer lidt inspiration. 

I haven, på stadion eller fodboldbane

L_betr_ning_i_f_llesskab_park

#1

Diagonaler

Diagonaler kan I løbe på et fodboldstadion eller et atletikstadion. Det vil typisk være på græs, og det er super sundt og skånsomt for ben og fødder.

Som ordet siger, løbes rykkene diagonalt. I løber altså i en slags 8-taller, hvor I jogger på den korte side i hver ende af banen, og løber hurtigt diagonalt henover banen. I vil altså passere hinanden flere gange og kan se hinanden hele tiden – og det føles ikke, som om nogen er foran. Der vil være løbere over det hele, da I sikkert ikke løber lige hurtigt, og de hurtige kan blot løbe et par diagonaler mere end de langsommere. 

Vælg et bestemt tidsrum at løbe dem i, f.eks. 20 eller 30 min. – så I er færdige på samme tid.

#2

Intervaller

Løber I intervaller på et atletikstadion eller alternativt på en fodboldbane kan I fordele jer, så de hurtigste løber i yderbanerne og de langsomste i inderbanerne. På den måde kan I løbe side om side, og det føles næsten som om, I løber lige langt. Er de hurtige meget hurtige, kan de langsomste få et forspring og/eller de hurtigste blot løbe lidt længere.

#3

Sjove lege

Eller hvad med at genopdage barndommens idrætslege? Fordel jer i hold – enten to og to eller flere, afhængig af hvor mange I er – og husk at varme op først! Brug græsset på stadion eller fodboldbanen og lav en bane med kegler, I skal ned og runde i hvert løb. Hvert hold skal have alle sine deltagere igennem banen en eller flere gange. Her er det også bare om at slippe fantasien løs: I kan lave trillebørsløb, hinkeløb, krabbegang, løb med medicinbold over hovedet, baglænsløb, sprint, løb med høje knæløft, løb med hælspark, løbespring, fodledsjog. I kan også tilføje grundtræningsøvelser, hvor I løber ned til keglen, laver 12 gentagelser af en grundstræningsøvelse, og løber tilbage igen. Grundtræningsøvelserne kan f.eksk. være mavebøjninger, armstrækninger, rygbøjninger, burpees, lunges, squats, mountain climbers, osv. Det er en sjov og legende måde at få puttet sin grundtræning ind i træningen.

I skoven eller parken

L_betr_ning_i_f_llesskab

#4

Bakkeløb

I kan også løbe sammen ud i skoven? Her kan I finde en god bakke – er I mange, kan I finde et område med to bakker og fordele jer i to hold og bytte bakke halvvejs. Så gælder det ellers om at presse sig selv op ad bakken og lunte ned igen. Gentag 8-12 gange afhængig af jeres niveau og bakkens længde. Her er der heller ikke rigtig nogen, der er forrest eller bagerst – de hurtige løbere tager bare bakken en ekstra gang eller to! Husk at gå langsomt til værks med bakkeløbene, hvis du ikke er vant til det, det kan være lidt hårdt for især baglårene de første gange.

Bakkeløb kan du også læse mere om her: 

13 veje til løbetræning i en travl hverdag

Bakkeløb og 12 andre idéer til at gøre løb en sjov og naturlig del af din hverdag. 

#5

Mød mig på midten

I kan også finde en god rundstrækning i skoven eller parken på en 0,5 km til 1 km. I deler jer op i hold af to, hvor I starter på samme sted og den ene af jer løber i den ene retning og den anden i den anden retning. Når I mødes ude på runden, giver I high five makkervis, vender om og løber tilbage til start. Her gælder det selvfølgelig om at komme først tilbage. Er I til lidt ekstra konkurrence, kan I yderligere dyste hold mod hold.

Det tilfører kun ekstra spændingsmoment, hvis I ikke kan se hinanden hele vejen rundt – derfor egner formen sig perfekt til at løbe på det dejligt bløde underlag i skoven. Igen vil de hurtige makkere ende med at løbe lidt længere end de langsommere, så alle får rigtig meget ud af det. 

Længden på intervallerne og rundstrækningen, I vælger, kan I variere fra gang til gang. Bestem jer for et antal gentagelser og for hvor lang pause, I skal have – f.eks. 2 min.

Den hyggelige after-træning session

Udstræk hyggen - og benene

Er der noget bedre end et veloverstået træningspas? Nej vel – det er bare den bedste følelse! Og det nydes bare endnu bedre på græsset efter fællestræningen! Du skal alligevel have klaret udstrækningen af benene – så hvorfor ikke blive hængende og strække hyggen lidt længere ud også sammen på græsset efter træningen - det er superhyggeligt at slutte af på den måde. Og nu I alligevel er der, er det da oplagt lige at putte et par grundtræningsøvelser indimellem, hvis I ikke allerede har lavet dem – det er nemlig også bare meget lettere at få klaret dem sammen end alene derhjemme på stuegulvet – det er i hvert fald min egen erfaring…

Meld dig ind i en løbeklub

Løbe-fællesskabet opnår du allerbedst i en løbeklub. Der findes løbeklubber over hele landet med motionister på alle niveauer – fra nybegyndere til supermotionister. Der er ofte fællestræning flere gange om ugen. Desuden arrangerer mange motionsklubber også fællesture til motionsløb i ind- og udland, og er man først blevet bidt af en gal løber og blevet en del af dette fællesskab, er det svært at undvære!

Søg på nettet efter løbeklubber i dit lokalområde, der dukker helt sikkert nogle gode muligheder op!

God fornøjelse med træningen!

Inspiration
Posted: May 02, 2022
Categories: Løb
Forfatter: Eventyrsport Blogger