Komforttemperatur | Valg af sovepose

100-vis af artikler hjælper dig til at komme på tur med vandrerygsækken, teltet, børnene eller på cyklen. Desuden får du masser af tips og tricks til udstyr, valg af bæredygtige materialer og gode råd til at komme i form
< Forrige artikel Næste artikel >
Komforttemperatur | Valg af sovepose
Råd og vejledning
06 June 2018

Komforttemperatur | Valg af sovepose

En god nats søvn kræver, at du hverken har det for varmt eller for koldt. Det gælder selvfølgelig også, når natten tilbringes i soveposen. Læs her om komforttemperatur og valg af sovepose, og få tips til, hvordan du holder varmen i soveposen.

Komforttemperatur - hvad er det?

Komforttemperaturen i en sovepose er altid vejledende. Det er nemlig et udtryk for den temperatur, hvor et menneske vurderes at være komfortabel, men der er naturligvis store individuelle forskelle på, hvornår vi fryser, og hvornår vi har det for varmt. Læs med her og få gode råd til bedre og mere komfortable nætter i soveposen.

 

EN 13537 er en europæisk norm for test af og temperaturangivelser på soveposer. Det betyder, at du direkte kan sammenligne soveposer, der er testet efter denne norm – også selvom de kommer fra forskellige mærker. Det er vigtigt at nævne, at normen er baseret på en testperson, som har været iført et syntetisk basislag, en hue og har sovet på et lukket-celle-skumunderlag.

De vigtigste temperaturer i normen kaldes som regel T COMF og T LIM. I daglig tale er det komforttemperaturen for henholdsvis kvinder og mænd. Der angives også en T EXT:

  • T COMF: Den laveste temperatur, hvor soveposen vil holde en gennemsnitlig kvinde varm.
  • T LIM: Den laveste temperatur, hvor soveposen vil holde en gennemsnitlig mand varm.
  • T EXT: Den laveste temperatur, hvor en gennemsnitlig kvinde vil kunne overleve

Er du ’radiator’ eller ’frossenpind’?

Før du vælger sovepose, er det vigtigt at overveje, om du er typen, der nemt får det for varmt, eller om du derimod nemt fryser. Den information er meget vigtig i forhold til, hvilken sovepose du skal vælge.

Og læg endelig bare al forfængelighed på hylden, for det handler ikke om at prøve at være barsk og dermed måske ende med en alt for kold sovepose og dårlige turoplevelser. Den indre varme afhænger i høj grad af din forbrænding, og den er meget individuel.

5 gode råd når du skal vælge sovepose

Når du har en idé om, hvilken type du er, så vælg ud fra følgende kriterier:

  • Vælg en pose med en temperaturangivelse, der harmonerer med de temperaturer, du møder, der hvor du skal bruge den.
  • Kvinder er koldere end mænd, når de sover, så vælg en kønsspecifik sovepose.
  • Skal du bruge din sovepose på tur, så vælg en sovepose med lav vægt, da du skal bære soveposen på ryggen undervejs.
  • Sørg for at soveposen passer til din egen størrelse – en for stor sovepose er svær at varme op og vil føles kold.
  • Vælg fyld: Dun for lav vægt og høj komfort eller fiber for komfort i fugtige omgivelser og til lavere pris. Her kan du læse mere om forskellen på soveposer med dun og fiber.
 
Soveposer til kvinder er: 
  • Kortere, så der ikke er et uopvarmet område i bunden af posen.
  • Smallere over skuldrene, så der er mindre luft at varme op.
  • Bredere ved hofterne, så hofterne ikke presser isolationen sammen.
  • Ekstra isoleret i overkop og eventuelt også i fodenden.

Hvordan holder posen mig egentlig varm?

Soveposer skaber ’død’ luft omkring kroppen - det vil sige luft, som ikke cirkulerer. Denne luft opvarmes af varmen fra din krop, mens soveposen skaber en barriere mellem den varme luft inde i posen og den kolde luft udenfor. Jo mindre volumen der er at varme op, des hurtigere får du varmen. Dette gælder dog ikke, hvis du allerede er kold, når du kryben i soveposen. 

Hvis du er blevet kold, er det en god idé at få varme i kroppen, før du kryber ned i soveposen. Lav nogle englehop, knæbøjninger, sprællemænd e.l. - eller løb en kort tur rundt om lejren. Bare lige indtil du kan mærke, at kroppen begynder at producere varme igen. Sørg desuden for, at du er mæt, inden du lægger dig til at sove. Er du sulten, er din krop i energiunderskud og har derfor også sværere ved at holde på varmen.



Børnesoveposer

Liggeunderlag

Soveposer i Eventyrsport

Soveposer

Lagenposer i Eventyrsport

Lagenposer

Hvilke andre faktorer påvirker min kropstemperatur?

Med den rette sovepose er du godt på vej til en dejlig tur til drømmeland, men at kunne holde varmen i soveposen handler ikke kun om selve posen eller om at få varmen, inden du kryber til køjs.

 

Liggeunderlaget har stor betydning for, om du får en god nattesøvn. Hvis underlaget ikke isolerer godt nok mod kulden fra jorden, kan selv den bedste sovepose ikke holde dig helt varm. Vælg derfor et liggeunderlag, der passer til dit behov og din destination. I dette indlæg kan du blive klogere på liggeunderlags isolerende egenskaber.

Vejr, vind og din egen fysiske tilstand vil også altid have stor betydning for nattesøvnen. Det kan derfor være nødvendigt at opgradere din sovepose, hvis du f.eks. skal til en ny destination med et andet klima.

Er du typen, der altid fryser, så er her et par gode råd til, hvordan du undgår at klapre tænder i soveposen, når du er på tur:


  • Hav et par uldsokker liggende i soveposen, som du udelukkende bruger til at have på om natten.
  • Sov i svedtransporterende eller uldent undertøj.
  • Overvej en hue - man mister meget varme gennem hovedet.
  • Opgradér din pose med en lagenpose.
  • Sørg for en pose i den rigtige størrelse. En for stor sovepose vil føles kold. Er soveposen for lang, kan du korte den af ved at binde en snor om enden på den.
  • Hvis du slet ikke kan få varme i tæerne, så fyld en tæt flaske med varmt vand, før du kryber i posen. Så kan du bruge den som fodvarmer. Du kan også tage en kop varm kakao eller kaffe før sengetid - det er også altid hyggeligt.
Råd og vejledning
Posted: June 06, 2018
Forfatter: Eventyrsport Blogger