Bliv klogere på slidgigt | Fysioterapi i Eventyrsport

< Forrige artikel Næste artikel >
Bliv klogere på slidgigt | Fysioterapi i Eventyrsport
Råd og vejledning
10 December 2021

Bliv klogere på slidgigt | Fysioterapi i Eventyrsport

Mere end 300.000 danskere lever med slidgigt. Har du fået konstateret slidgigt (artrose), og er du i tvivl om, hvordan du skal begå dig? Så læs med i denne artikel og find ud af hvordan du kan blive ved med at leve et godt og aktivt liv med slidgigt.

Hvad er slidgigt?

Slidgigt kaldes også en degenerativ ledsygom. Det er et udtryk for, at brusk og væv i dit led bliver slidt over tid. Man kan faktisk sammenligne det med huden, som får rynker. Ligesom at vi ældes på ydersiden, ældes vi tilsvarende på indersiden.

Symptomer | Hvordan føles slidgigt?

Symptomerne på slidgigt varierer. Nogle oplever ingenting, mens andre har voldsomme smerter, som begrænser hverdagen og livskvaliteten. Symptomerne på slidgigt kan være ømme og stive led, men du vil i de faste tilfælde også kunne høre en skurren i leddet. Ofte vil du opleve morgenstivhed og igangsætningsbesvær. Alle led kan blive ramt af slidgigt, men ofte er det knæ, hofte, storetå, tommelfinger, ryg og nakke. 

Behandling af slidgigt


Slidgigt bliver konstateret på et scannings- eller røntgenbillede. Tidligere er diagnosen blevet brugt til at forklare smerter, men i dag ved vi, at der ikke nødvendigvis er sammenhæng mellem slid i vævet og smerter. Så selvom vi kan se, at der er slidgigt, behøver det ikke være det, der er årsagen til smerterne.


Forandringer i leddene vil ske hele livet

I et stort studie fra 2014 undersøgte en række forskere 3110 raske personer uden smerter i ryggen. Resultatet var overraskende. Det viste sig, at der helt ned til 20-årsalderen var degenerative forandringer hos personerne. Faktisk havde 37 % af de inkluderede personer i 20’erne slidgigt uden smerter, hvorimod op til 88 % af de 60-årige havde slidgigt. Også uden smerter. Studiet viste også, at der er en tydelig sammenhæng i alder og degeneration. 


Smerte og slidgigt

Det er særligt vigtigt for os at klæde dig på med viden, så du forstår, hvorfor din smerte er opstået, og hvad du kan gøre, så den ikke kommer igen. Her vil vi rådgive og vejlede dig i, hvordan du hensigtsmæssigt genopbygger din løbetræning, så du undgår en tilbagevendende skade.

Slidgigt kan være én årsag til smerter, men bekymringer, søvn, stress, kost og træning har også en betydning. Heldigvis for det - for så er der mange komponenter, du kan arbejde med for at mindske eller helt fjerne dine smerter.

 

Fysisk aktivitet, slidgigt og operation.

Op imod hver femte dansker har kroniske smerter. Selvom du oplever længerevarende smerter i forbindelse med slidgigt, er de ikke nødvendigvis kroniske. Det er muligt at reducere eller helt fjerne smerterne. 

Forskning peger på, at du med generel træning og fysisk aktivitet kan have stor smertelindring. Det vil med andre ord sige, at du ikke behøver at træne specifikke muskler for at opnå det bedste resultat.

I Danmark har vi noget der hedder GLA:D træning. Det står for “godt liv med artrose i Danmark”. Det er en træningsform for knæ og ryg, som bliver tilbudt på fysioterapeutiske klinikker landet over. For mange vil det virke besynderligt at træne en krop, hvor slidfladen mellem nogle af kroppens knogler er væk. Men der er mange gavnlige effekter ved fysisk aktivitet. Ved fysisk aktivitet udskiller kroppen forskellige stoffer, som kan være med til at ændre og mildne smerteoplevelsen. Og så kan træningen også forebygge en række livsbetingede sygdomme, give mere overskud, glæde og bedre søvn.

I slemme tilfælde opereres slidgigt. De mest kendte operationer er på knæ og hofter. Her vurderer lægerne både smerte og det efterfølgende funktionsniveau. Efter operationen er træning en vigtig faktor for at få så godt et funktionsniveau som muligt.

Kom let i gang | Smertefrit videre

Grafik-til-fys_mobil

Kom let i gang | Smertefrit videre

Grafik-til-fys2

Årsag

Får jeg slidgigt af at løbe?

Ofte hører man forfejlede udtalelser om, at løb og fysisk aktivitet slider på ens led og giver slidgigt med tiden. Det er ikke tilfældet. I et stort studie fra 2017 med hele 114.000 deltagere viste det sig, at forekomsten af slidgigt hos motionsløbere var 3,5 %. Til sammenligning havde 10,2 % ikke-løbere slidgigt, og blandt eliteløberne havde 13,3 % slidgigt.

 

Andre studier viser, at moderat løbetræning på motionsniveau giver mindre risiko for udvikling af slidgigt. Det er vigtigt, at løbetræningen bliver tilpasset dit udgangspunkt. Er du for eksempel overvægtig vil det være en fordel at have begyndt dit vægttab, inden dit løbseventyr starter. Overvægt er nemlig en disponerende faktor for udvikling af slidgigt.

 

Kan jeg løbe med slidgigt?

Faktisk er der ikke noget til hinder for, at du løber med slidgigt, så længe du ikke forværrer dine smerter. Det viser sig, at løb også kan have en smertelindrende effekt på samme måde som generel træning.

Skrevet af Esben Nielsen

Uddannet fusioterapuet fra VIA og viderebygget med 4 moduler i moderne smertevidenskab v. Dr. Morten Høgh. Særligt interesserer jeg mig for at hjælpe mennesker med tilbagevendende- eller længerevarende smerteproblematikker. Jeg selv er passioneret naturmenneske, og jeg er glad for at Eventyrsport nu kan tilbyde RunFit til kunderne

Kilder

1.   Mendonça LD, Ocarino JM, Bittencourt NFN, Macedo LG, Fonseca ST. Association of Hip and Foot Factors With Patellar Tendinopathy (Jumper’s Knee) in Athletes. J Orthop Sports Phys Ther. september 2018;48(9):676–84.

2.   Dan M, Parr W, Broe D, Cross M, Walsh WR. Biomechanics of the knee extensor mechanism and its relationship to patella tendinopathy: A review: BIOMECHANICS OF PATELLA TENDINOPATHY: REVIEW. J Orthop Res. december 2018;36(12):3105–12.

3.   Golman M, Wright ML, Wong TT, Lynch TS, Ahmad CS, Thomopoulos S, m.fl. Rethinking Patellar Tendinopathy and Partial Patellar Tendon Tears: A Novel Classification System. Am J Sports Med. februar 2020;48(2):359–69.

Book GRATIS første samtale | Vil du vide mere om springerknæ?

Råd og vejledning
Posted: December 10, 2021
Categories: Løb , Fysioterapi
Forfatter: Vaimo User