Bliv klogere på skinnebensbetændelse | Fysioterapi i Eventyrsport

< Forrige artikel Næste artikel >
Bliv klogere på skinnebensbetændelse | Fysioterapi i Eventyrsport
Råd og vejledning
09 July 2021

Bliv klogere på skinnebensbetændelse | Fysioterapi i Eventyrsport

Hvis du har ondt langs med skinnebenet på enten forsiden eller bagsiden, så læs med her og bliv klogere på, hvad begrebet skinnebensbetændelse dækker over og hvordan vi kan hjælpe dig tilbage til et aktivt, hvor smerterne ikke er din begrænsning.

Hvad er skinnebensbetændelse?

Hvad er skinnebensbetændelse? 

Skinnebensbetændelse eller skinnebensinflammation dækker over en smertefuld tilstand, som opstår på baggrund af, at du har lavet mere aktivitet, end dit væv kan tolerere. Skinnebensinflammation har i virkeligheden ikke noget med betændelse at gøre. Inflammation er din krops respons på for høj vævsbelastning. Det er helt grundlæggende en overbelastningsskade. Tilstanden opstår ofte i forbindelse med sportsgrene, hvor man laver mange hop og afsæt, såsom løb, basketball, fodbold, håndbold, gymnastik eller badminton. 

Du oplever måske, at tilstanden kan være meget invaliderende, da den ofte kan være svær at blive kvit uden den rette vejledning. Der er dog mange gode ting, som vi kan kan gøre for at bedre tilstanden.   

Symptomer | Hvordan føles skinnebensbetændelse?

Tilstanden opstår i overgangen mellem sene og knogle i noget som hedder periosten. Det er periosten, der forbinder sene og knogle. Smerterne viser sig ofte som skarpe, jagende og stikkende.

I starten vil du opleve ømhed i områderne, som over tid bliver mere fremtrædende. Smerterne er værst ved opstarten af din aktivitet og kan dulmes lidt, efterhånden som du bliver varm. Efter endt aktivitet vil du igen ofte opleve en opblusning i symptomer. Fortsætter dette mønster bliver smerterne ofte for stor en hindring for dig og leder til totalt aktivitetsstop.

Du kan i forbindelse med skinnebensbetændelsen opleve mindre bobler eller knuder langs skinnebenet. Det er et udtryk for, at dit væv er irriteret. Undgå voldsomme tryk eller dyb massage på området, da det kan være med til at øge irritationen.

Du kan opleve skinnebensbetændelsen på forsiden eller bagsiden af skinnebenet.

Behandling af skinnebensbetændelse

Vi tager udgangspunkt i din situation og planlægger behandlingen ud fra 3 punkter. 1: Dine ønsker og mål 2: Smerteundersøgelse, muskelstyrke- og funktionstest 3: En detaljeret gennemgang af din gang- eller løbestil. Herved har vi de bedste forudsætninger for at hjælpe dig videre til et mere aktivt liv, hvor smerter ikke begrænser dig. 

Vi laver et individuelt tilpasset træningsforløb til dig. Du vil komme til at forstå dine smerter ud fra en moderne tilgang til smertevidenskab. Det er vigtigt for os, at du har en klar forståelse af, hvorfor dine smerter opstår, og hvordan vi sammen kan komme dem til livs. Ofte vil behandlingen bestå af at finde frem til et aktivitetsniveau, som du kan tolerere. Alt efter sværhedsgrad kan det fortsat indebære løb, men vi vil kigge på supplerende aktiviteter til din genoptræning. 

Vi vil finde frem til, hvilken muskulatur som har behov for træning og lave en plan for, hvordan du på sigt bliver stærk nok til at opnå dine mål uden at have smerter. Det vil altså også indebære et element af styrketræning. Viser det sig, at din løbestil er uhensigtsmæssig i forhold til din skade, er der mulighed for, at vi sammen justerer eller omlægger løbestilen.


Indlægssåler som hjælp 

Indlægssåler kan supplere behandlingen af skinnebensbetændelse. Men de kan ikke løse problemet alene. Det er diagnosticering, træningsdosering og genoptræning, der gør den store forskel, men indlægssålerne kan hjælpe med at aflaste den overbelastede muskulatur. 


Hvordan behandles særligt slemme tilfælde. Er jeg der? 

I særligt slemme tilfælde hvor behandling, genoptræning og aflastning ikke hjælper, kan operation overvejes. Dette sker tidligst efter 3-6 måneder, hvor der er utilfredsstillende effekt af det behandlingsforløb, som er igangsat. En sådan operation indebærer en spaltning af hinden, facien, rundt om muskulaturen. Herefter skal skinnebenet aflastes med komprimerende bandage og krykker til, at smerterne er kraftigt reduceret. Løbetræningen kan i det små genoptages efter omkring 4-6 uger. Det er dog vigtigt at understrege, at dette kun praktiseres i sjældne tilfælde og det er vigtigt, at du har fagpersonale med på sidelinjen.


Fokus på løb i genoptræningen

Skinnebensbetændelse er meget normalt for løbere, men det gør det bestemt ikke mindre irriterende. I de fleste tilfælde, kan du blive skaden kvit relativt hurtigt. Særligt opleves skinnebensbetændelse i forbindelse med radikale skift. Det kan både være skift i underlag, tempo, landingsstil eller samlet løbsmængde. Husk, at kroppen er stærk og kan tilpasse sig mange ting, når du giver dig tiden til det. Sådan er det også med genoptræningen. Vi tager udgangspunkt i dine smerter og hjælper dig til en genoptræning, hvor løb i de fleste tilfælde stadig er en del af træningen. Vi er opdateret på den seneste forskning og de seneste behandlingstiltag, så du hurtigere kan komme tilbage på eventyr.

Kom let i gang | Smertefrit videre

Grafik-til-fys_mobil

Kom let i gang | Smertefrit videre

Grafik-til-fys2

Årsager

Som vi nævnte ovenfor, opstår skinnebensbetændelse fordi din krop ikke er tolerent over for den mængde af aktivitet, du gerne vil udsætte den for. Af udløsende årsager kan blandt andet være: 


Ændring af træningsvaner

Ændringerne er en hyppig årsag til, at der opstår en skade. Hvis du øger din træningsintensitet, ændrer underlag eller øger din træningsmængde for hurtigt, så kan det være en udløsende faktor. Skinnebensbetændelse ses ofte ved sæsonopstart. 


Overvægt
Overvægt giver en øget belastning på kroppen. Ønsker du at bruge løb som vægtreducerende aktivitet, så er det derfor vigtigt, at du får den rigtige vejledning til at komme godt fra start. Dette indebærer vejledning i godt fodtøj, træning og løbestil. 


Pronation
Pronation betyder, at foden falder indad, når du lander. Det er kroppens naturlige måde at støddæmpe bevægelserne på, og det er derfor ikke i sig selv en dårlig ting. Når det alligevel kan være en årsag til, at man udvikler skinnebensbetændelse er det fordi, at en stor pronationshastighed eller øget pronation kan give en større belastning på din muskulatur på indersiden af læggen. Den større hastighed vil kræve, at din muskulatur skal arbejde mere for at bremse bevægelsen, og dette kan være med til at periosten bliver irriteret.


Fodtype
Dette punkt hænger i høj grad sammen med ovenstående omkring pronation. Høj svang (pes cavus) eller lav svang (pes planus) kan begge give dig udfordringer, hvis du ikke træner hensigtmæssigt op, så dit vævs tolerance kan modstå den aktivitet. du vil lave. Det kan derfor være en udløsende faktor til skinnebensbetændelse.  

Skrevet af Esben Nielsen

Uddannet fusioterapuet fra VIA og viderebygget med 4 moduler i moderne smertevidenskab v. Dr. Morten Høgh. Særligt interesserer jeg mig for at hjælpe mennesker med tilbagevendende- eller længerevarende smerteproblematikker. Jeg selv er passioneret naturmenneske, og jeg er glad for at Eventyrsport nu kan tilbyde RunFit til kunderne

Kilder

1.   National klinisk retningslinje for meniskpatologi i knæet. Sundhedsstyrelsen; 2019.

2.   Thorlund JB, Juhl CB, Ingelsrud LH, Skou ST. Risk factors, diagnosis and non-surgical treatment for meniscal tears: evidence and recommendations: a statement paper commissioned by the Danish Society of Sports Physical Therapy (DSSF). Br J Sports Med. maj 2018;52(9):557–65.

3.   Skou ST, Lind M, Hölmich P, Jensen HP, Jensen C, Afzal M, m.fl. Study protocol for a randomised controlled trial of meniscal surgery compared with exercise and patient education for treatment of meniscal tears in young adults. BMJ Open. 21. august 2017;7(8):e017436.

4.   Fox AJS, Wanivenhaus F, Burge AJ, Warren RF, Rodeo SA. The human meniscus: A review of anatomy, function, injury, and advances in treatment: The Meniscus: Anatomy, Function, Injury and Treatment. Clin Anat. marts 2015;28(2):269–87.

Book GRATIS første samtale | Vil du vide mere om skinnebensbetændelse?

Råd og vejledning
Posted: July 09, 2021
Categories: Løb , Fysioterapi
Tags: løb
Forfatter: Magento User