Bliv klogere på nedsunken forfod | Fysioterapi i Eventyrsport

< Forrige artikel Næste artikel >
Bliv klogere på nedsunken forfod | Fysioterapi i Eventyrsport
Råd og vejledning
09 July 2021

Bliv klogere på nedsunken forfod | Fysioterapi i Eventyrsport

Har du ondt i forfoden? Nærmere bestemt ondt under trædepuden? Læs med her og bliv klogere på, hvad en nedsunkenforfod er og hvordan Eventyrsports fysioterapeuter kan hjælpe dig.

Hvad er en nedsunken forfod?

Nedsunken forfod kan du have hørt omtalt som tværplatfod eller forfodsplatfod. De typiske symptomer viser sig ved smerter under trædepuden ved 2., 3., 4. tå. Smerterne er generende ved aktiviteter som at stå, gå og løbe. Især ved igangsætning vil du kunne opleve øget smerte.

Gang uden fodtøj forværrer ofte dine smerter. Er du en periode, hvor dit vævet er ekstra sensitivt, kan du opleve smerter om natten.

Symptomer | Hvordan føles nedsunken forfod?

Smerter ved nedsunken forfod optræder som en brændende, prikkende eller sovende fornemmelse under fodballen og ud i tæerne. Du kan også opleve det som en strømpe, der folder under fodballen eller som at gå på en sten. I det flest tilfælde kan du ikke se noget under fodballen, men rødme, varme og let hævelse kan forekomme.

Smerterne varierer i styrke fra en let irritation til at være invaliderende og afholde dig fra at lave de aktiviteter, du gerne vil.  Heldigvis er der ting vi kan gøre for at afhjælpe denne lidelse.

Behandling

Når du får behandling af en fysioterapeut i Eventyrsport, så fokusere vi på at skræddersy et indiduelt forløb, som passer præcis til dig. Hovedformålet er at videreformidle viden i øjenhøjde. Vi er klar rammerne, den fornødne viden og ikke mindst tiden, til at give dig en god behandling.

 

Det er først og fremmes vigtigt, at tage en snak om dit forløb. Vi skal sammen have afdækket dit smerteforløb, hvorefter vi finder den rette løsning for dig. Det handler om at give det smertegivende væv noget aflastning og dermed mindske irritationen. Det gør vi først og fremmest ved at klæde dig på med viden, så du forstår din smerte.

 

Den nedsunkne forfodsbue er det primære problem, derfor fokuserer vi på at træne denne op igen, med en række individuelt tilpassede øvelser. Dine smerter kan stå på i alt fra et par måneder, men også længere tid alt afhængig af sværhedsgrad og vævsirritation.

 

Et supplement til din træning er at aflaste forfoden med en pelotte. Vi kan enten starte med en pelotte alene, eller lave en individuel sål til dig, hvis behovet er for dette. Desuden er det vigtigt, at du finder det rette fodtøj til aflastning. Dette hjælper fysioterapeuterne i Eventyrsport med.

Kom let i gang | Smertefrit videre

Grafik-til-fys_mobil

Kom let i gang | Smertefrit videre

Grafik-til-fys2

Årsager

Forfodssmerter udgør mellem 60 og 75 % af de smerter folk søger til læge med, når de har smerter i foden. Nedsunken forfod er ikke en undtagelse.

Hovedårsagen til nedsunken forfod er en forandring i bindevævet og ledbåndene mellem forfodsknoglerne. Dette er medvirkende til at fodbuen i forfoden mister elasticitet og fjedring, som giver en uhensigtsmæssig belastning og kompression på knoglerne og nerverne i forfoden.

Ofte kan du se en lille fordybning mellem 3. og 4. tå. I mere fremskredne tilfælde kan denne tilstand føre til udvikling af hammertæer, fordi knoglernes nye position ændrer på senernes trækretninger og længde.

Nedenstående er de hyppigst udløsende faktorer til nedsunken forfod:

 

Arv og alder 

Du kan være genetisk disponeret. Har dine forældre tilsvarende udfordring, kan det være stor sandsynlighed for, at du også har. Desuden er ældre mere disponerede for at udvikle denne tilstand. Ligesom vi med alderen får rynker og gråt hår, så ældes vi også på indersiden. Mange års belastning sætter sit præg på fødderne og derfor ses nedsunken forfod oftere hos ældre.

 

Graviditet og overvægt

I forbindelse med en graviditet forbereder kvindekroppen sig på, at skulle være mere eftergivelig ved en fødsel. Hormonet relaxin produceres i æggestokkene og i moderkagen og spille en vigtig rolle i det kvindelige reproduktive system, da hormonet gør de ellers normalt faste strukturer mere eftergivelige. Dette er en nødvendighed i forbindelse med, at bækkenet skal kunne udvide sig. Derfor ses det samtidig ofte, at gravide kvinder udvikler nedsunken forfod pbg. overståede hormonsekretion og vægtforøgelse.

Er du overvægtig, kan det også være en udløsende faktor, da belastningen ganske enkelt er større.

 

Fodtøj 

Fodtøj er lidt sværere at betræde, fordi det er vanskeligt at dokumentere. Jeg vil ramme ind i en diskussion om minimalisme i fodtøj versus komfort. Bliver fødder slappe fordi det får for meget komfort eller bliver de sårbare fordi de ikke får nok komfort? Du vil se folk i begge lejre i denne diskussion.

I eventyrsport forholder vi os i stedet til dine symptomer og hjælper dig bedst muligt på vej til en reduktion af smerterne. Brugen af smalt fodtøj, hvor knoglerne komprimeres grundet pladsmangel er aldrig godt for en fod. Desuden fristes jeg til at sige, at brugen af stiletter heller ikke gør noget godt, grundet den unaturligt store belastning af forfoden.

 

Høj belastning

 Ekstreme sportsgrene som langdistanceløb, og generel sport i høje mængder, kan også være en udløsende faktor til nedsunken forfod.

Skrevet af Esben Nielsen

Uddannet fusioterapuet fra VIA og viderebygget med 4 moduler i moderne smertevidenskab v. Dr. Morten Høgh. Særligt interesserer jeg mig for at hjælpe mennesker med tilbagevendende- eller længerevarende smerteproblematikker. Jeg selv er passioneret naturmenneske, og jeg er glad for at Eventyrsport nu kan tilbyde RunFit til kunderne

Kilder

Evaluation and diagnosis of common causes of forefoot pain in adults (2021), Karl B. Fields, MD

Book gratis første samtale | Vil du vide mere om nedsunken forfod?

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor

Råd og vejledning
Posted: July 09, 2021
Categories: Vandring , Løb , Fysioterapi
Tags: løb
Forfatter: Magento User