Bliv klogere på nedsunken forfod | Fysioterapi i Eventyrsport

< Forrige artikel Næste artikel >
Bliv klogere på nedsunken forfod | Fysioterapi i Eventyrsport
Råd og vejledning
09 July 2021

Bliv klogere på nedsunken forfod | Fysioterapi i Eventyrsport

Har du ondt i forfoden? Nærmere bestemt ondt under trædepuden? Læs med her og bliv klogere på hvad en nedsunkenforfod er, og hvordan eventyrsports fysioterapeuter kan hjælpe dig med dine smerter.

Hvad er en nedsunken forfod?

Nedsunken forfod kan du have hørt omtalt som tværplatfod eller forfodsplatfod. De typiske symptomer viser sig ved smerter under trædepuden ved 2., 3., 4. tå. Smerterne er generende ved vægtbærende aktiviteter som at stå, gå og løbe. Især ved igangsætning vil du kunne opleve øget smerte. 

Symptomer | Hvordan føles nedsunken forfod?

Symptomerne ved nedsunken forfod optræder som en brændende, prikkende eller sovende fornemmelse under fodballen og ud i tæerne. Du kan også opleve det som en strømpe, der folder under fodballen eller som at gå på en sten. I det flest tilfælde kan du ikke se noget under fodballen, men rødme, varme og let hævelse kan forekomme.

Smerter ved nedsunken forfod 

Dine smerter kan stå på i noget tid. De kan vare et par måneder, men også længere tid alt afhængig af sværhedsgrad og vævsirritation. 

Gang uden fodtøj forværrer ofte dine smerter. Er du en periode, hvor dit vævet er ekstra sensitivt, kan du opleve smerter smerter om natten. 

Smerterne varierer i styrke fra en let irritation til at være invaliderende og afholde dig fra at lave de aktiviteter, du gerne vil. Heldigvis er der ting vi kan gøre for at afhjælpe denne lidelse.  

Behandling

Når du bliver behandlet af en fysioterapeut i Eventyrsport er hovedformålet at videreformidle viden i øjenhøjde. Vi har rammerne, den fornødne viden og ikke mindst tiden til at give dig en god behandling.


Det er først og fremmest vigtigt at tage en snak om dit forløb. Vi skal sammen have afdækket dit smerteforløb, hvorefter vi finder den rette løsning for dig. For at komme smerterne til livs gælder det om at give det smertegivende væv aflastning og på den måde mindske irritation. Det gør vi først og fremmest ved at klæde dig på med viden, så du forstår din smerte.


Den nedsunkne forfodsbue er det primære problem, derfor fokuserer vi på at træne den med individuelt tilpassede øvelser. 
 Et supplement til din træning er at aflaste forfoden med en pelotte. Det har ofte en meget positiv indvirkning - også i svære tilfælde. Vi kan enten starte med en pelotte alene eller lave en individuel sål til dig, hvis der er behov for det. En indlægssål kan være med til at aflaste vævet og give dig en hurtig smertereduktion. Desuden er det vigtigt, at du finder det rette fodtøj til aflastning. Dette hjælper fysioterapeuterne i Eventyrsport med.

 

Løb og nedsunken forfod

Fordi du har en nedsunken forfod betyder det ikke, at du ikke længere kan løbe. Med de rette behandlingstiltag og en eventuel korrektion af din løbestil, kan du sagtens løbe med en nedsunken forfod. Med hjælp fra pelotter, de rigtige løbesko og genoptræning kan du i langt de fleste tilfælde komme til at løbe uden ubehag. 

Kom let i gang | Smertefrit videre

Grafik-til-fys_mobil

Kom let i gang | Smertefrit videre

Grafik-til-fys2

Årsager

Forfodssmerter udgør mellem 60 og 75 % af de smerter folk søger til læge med, når de har smerter i foden. Nedsunken forfod er ikke en undtagelse. 

Hovedårsagen til nedsunken forfod er en forandring i bindevævet og ledbåndene mellem forfodsknoglerne. Det er medvirkende til, at fodbuen i forfoden mister elasticitet og fjedring. Det giver en uhensigtsmæssig belastning og kompression af knoglerne og nerverne i forfoden. 

Ofte kan du se en lille fordybning mellem 3. og 4. tå. I mere fremskredne tilfælde kan denne tilstand føre til udvikling af hammertæer, fordi knoglernes nye position ændrer på senernes trækretninger og længde.

Nedenstående er de hyppigst udløsende faktorer til nedsunken forfod:


Arv og alder
Du kan være genetisk disponeret. Har dine forældre tilsvarende udfordring, er der stor sandsynlighed for, at du også har. Med alderen bliver vi også mere disponerende for at udvikle denne tilstand. Mange års belastning sætter sit præg på fødderne, og derfor ses nedsunken forfod oftere hos ældre. 


Graviditet og overvægt
I forbindelse med en graviditet forbereder kvindekroppen sig på at skulle være mere eftergivelig ved en fødsel. Hormonet relaxin produceres i æggestokkene og i moderkagen og gør de ellers normalt faste strukturer mere eftergivelige. Det er nødvendigt i forbindelse med, at bækkenet skal kunne udvide sig. Derfor ses det samtidig ofte, at gravide kvinder udvikler nedsunken forfod pbg. overståede hormonsekretion og vægtforøgelse.

Er du overvægtig, kan det også være en udløsende faktor, da belastningen ganske enkelt er større. 


Fodtøj

Der er forskellige holdninger til samenhængen mellem fodtøj og nedsunken forfod. Nogle mener, at fødder bliver slappe, fordi de får for meget komfort, mens andre mener, at fødder bliver sårbare, fordi fodtøjet ikke får nok komfort. 

Der er forskellige holdninger til samenhængen mellem fodtøj og nedsunken forfod. Nogle mener, at fødder bliver slappe, fordi de får for meget komfort, mens andre mener, at fødder bliver sårbare, fordi fødderne ikke får nok komfort. I Eventyrsport forholder vi os i stedet til din situation og dine symptomer og hjælper dig bedst muligt på vej til en reduktion af smerterne. Her kan det rigtige fodtøj være en effektiv vej til at aflaste foden og reducere smerter. 


Høj belastning
Ekstreme sportsgrene som langdistanceløb, og generel sport i høje mængder, kan også være en udløsende faktor til nedsunken forfod. 

Skrevet af Esben Nielsen

Uddannet fusioterapuet fra VIA og viderebygget med 4 moduler i moderne smertevidenskab v. Dr. Morten Høgh. Særligt interesserer jeg mig for at hjælpe mennesker med tilbagevendende- eller længerevarende smerteproblematikker. Jeg selv er passioneret naturmenneske, og jeg er glad for at Eventyrsport nu kan tilbyde RunFit til kunderne

Kilder

Evaluation and diagnosis of common causes of forefoot pain in adults (2021), Karl B. Fields, MD

Book gratis første samtale | Vil du vide mere om nedsunken forfod?

Råd og vejledning
Posted: July 09, 2021
Categories: Vandring , Løb , Fysioterapi
Forfatter: Magento User