Bliv klogere på Løberknæ | FYSIOTERAPI I EVENTYRSPORT

< Forrige artikel Næste artikel >
Bliv klogere på Løberknæ | FYSIOTERAPI I EVENTYRSPORT
Råd og vejledning
01 November 2021

Bliv klogere på Løberknæ | FYSIOTERAPI I EVENTYRSPORT

Har du ondt i knæet. Nærmere bestemt på ydersiden af dit knæ omkring ledlinjen? Så læs med her og bliv klogere på dine smerter og på, hvordan vi kan hjælpe dig videre i Eventyrsport.

no_image

Hvad er et løberknæ?

berknæ, også omtalt som tractus iliotibialis syndrom eller ”runners knee”, er en af de hyppigste overbelastningsskader hos løbere. Det er tale om en overbelastning lokaliseret i senebladet (tractus iliotibilias), der sidder på ydersiden af låret. Senebladet har udspring fra hoften og hele vejen ned langs lårbensknoglen og hæfter sig dels på ydersiden af skinnebenet og dels på lårbenet.

Du vil opleve, at smerterne kan lokaliseres alle steder langs senebladet. Dog er smerterne mest intense når knæet er bøjet i ca. 30 grader, og mærkes på ydersiden af dit knæ. Senebladet er styret af musklerne der ligger omkring og har sit hæfte herpå. Det drejer sig om musklerne m. gluteus medius og m. tensor fascia latae som bl.a. har som funktion at stabilisere bækkenet under løb.

 

Der findes flere teorier om årsagen til løberknæ. En af teorierne er, at der sker en friktion af senebladet på lårbensknoglen på ydersiden af knæet når det bøjes til ca. 30 grader. Dette kaldes  også ”impingement zone. Under løb sker der en gensidig bøjning af i knæet, og særligt ved hællanding og den tidlige del af standfasen, har knæet en bøjet vinkel på 30 grader, hvor smerten mærkes. Din smerte skabes på baggrund af en irritation, som hyppigt opstår ved overbelastningsskader.

 

En anden teori er, at der sker en kompression af en fedtpude, der sidder mellem senebladet og lårbensknoglen og udløser smerten på ydersiden af knæet når det bøjes. Det underliggende væv kaldes også et adepøst væv, og indeholder mange blodkar og nerver.

Symptomer | Hvordan føles et løberknæ?

Som tidligere omtalt kan du opleve, at smerterne kan være lokaliseret i hele senebladets udstrækning. Oftest er smerten lokaliseret i området på ydersiden af dit knæet og nogle gange diffust på forsiden af knæet. Smerten vil du typisk føle skarp, jagende og brændende.

I starten af din løbetur vil du ofte være symptomfri, men efter en nogenlunde fast afstand, da opstår dine smerter. Typisk aftager smerterne efter løbeturen, men vender tilbage ved den næste. I nogle tilfælde kan din kendte smerte også opleves ved gang, trappegang, cykling, hop eller i hvile. Dine smerter opleves typisk værre ved løb ned ad bakke, da dette forlænger skridtlængden og perioden med et bøjet knæ forlænges.

Behandling af løberknæ

Når du behandles af en fysioterapeut i Eventyrsport, tager vi udgangspunkt i dig og hvor du er i dit forløb. Vi har rammerne, den fornødne viden og tiden til at afdække din smerteproblematik og vil samen med dig finde ud af, hvad der er årsagen til dine smerter. Her er det særligt vigtigt for os at klæde dig på med den seneste viden på området, så du forstår hvorfor din smerte er opstået og hvad der kan gøres ved den.

Da et løberknæ er en overbelastningsskade, vil behandlingen gå på at finde årsagen til, hvorfor din krop ikke har haft den nødvendige kapacitet til træningsbelastningen og tilrettelægge den korrekte behandling. Vi vil sammen finde den udløsende årsag. Herefter vil behandlingen fokusere på at ændre i belastningen, så den tilpasses dig og din krop, så vi sikrer, at du forbliver så aktiv som muligt uden at fremprovokere dine kendte symptomer. I takt med, at vi modificerer belastningen af dit væv, vil vi ved brug af relevant træning, en god løbesko og evt. en korrektion med såler, øge dit vævs kapacitet, så du igen kan løbe den mængde du ønsker.

Kom let i gang | Smertefrit videre

Grafik-til-fys2

Skrevet af Katrine Abel 

Uddannet fysioterapeut fra VIA University College. Jeg interesserer mig særligt for, hvordan mine klienter kan blive selvhjulpne ved at give min rådgivning, behandling og skabe et godt samarbejde.  Selv har jeg en stor interesse for løb. Jeg kan nok ikke ”løbe fra”, at jeg i min fritid er en meget dedikeret løber. 

Kilder

1. van der Worp MP, van der Horst N, de Wijer A, Backx FJG, Nijhuis-van der Sanden MWG. Iliotibial Band Syndrome in Runners: A Systematic Review. Sports Med. november 2012;42(11):969–92.
2. Fredericson M, Wolf C. Iliotibial Band Syndrome in Runners: Innovations in Treatment. Sports Medicine. 2005;35(5):451–9.
3. Charles D, Rodgers C. A LITERATURE REVIEW AND CLINICAL COMMENTARY ON THE DEVELOPMENT OF ILIOTIBIAL BAND SYNDROME IN RUNNERS. Int J Sports Phys Ther. maj 2020;15(3):460–70.
4. Hadeed A, Tapscott DC. Iliotibial Band Friction Syndrome. I: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2021 [henvist 4. maj 2021]. Tilgængelig hos: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK542185/
5. Aderem J, Louw QA. Biomechanical risk factors associated with iliotibial band syndrome in runners: a systematic review. BMC Musculoskelet Disord. december 2015;16(1):356.

Råd og vejledning
Posted: November 01, 2021
Categories: Fysioterapi
Forfatter: Magento User