Bliv klogere på knyster | Fysioterapi i Eventyrsport

< Forrige artikel Næste artikel >
Bliv klogere på knyster | Fysioterapi i Eventyrsport
Råd og vejledning
09 July 2021

Bliv klogere på knyster | Fysioterapi i Eventyrsport

Døjer du med knyster? Måske synes du det er svært at finde fodtøj, som passer til dine fødder? I Eventyrsport har vi fodtøj, som passer til disse udfordringer. Kig særligt efter vores modeller med Hallux. Læs med herunder for at blive klogere på, hvad knyster er, og hvorfor du får dem.

Hvad er en knyst?

Hallux valgus, i daglig tale knyst, er et meget almindeligt forfodsproblem blandt voksne. Hallux refererer til storetå og valgus refererer til storetåens tiltede vinkel. Problemet opstår særligt, hvis du er kvinde. Det forklares ud fra, at du som kvinde har en større ledbåndseftergivelighed, en mere varierende knogle anatomi og ofte anvender et mere restriktivt fodtøj af æstetiske årsager.

Symptomer | Hvordan føles en knyst?

Dine smerter kan dels komme fra storetåens grundled, men også fra selve knysten, altså den hævede slimsæk. Smerterne opleves særligt, når du har fodtøj på. Har dit problem stået på over længere tid, kan smerterne også opstå ved nabo-tåen, da storetåen vil skabe et tryk mod den. På grund af smerter kan du opleve gangbesvær og besvær med at finde passende sko.

En knyst opstår ved grundleddet af din storetå. Det sker fordi storetåen er drejet hen mod fodens andre tæer og dermed danner en vinkel med knoglen på den anden side af leddet. Dermed skabes der en udbuling af knogleenderne på grundleddet af din storetå. Du kan opleve, at denne udbuling er stor og væskefyldt. Den væskefyldte udbuling er skabt af en slimsæk, som ellers har til formål at beskytte leddet mod tryk og stød. Udsættes din slimsæk for unødigt tryk, eksempelvis i fodtøj som ikke passer dig, vil den blive inflammeret og hæve. Det er ofte dette der udløser smerten omkring din knyst.

Behandling af knyster

Hos Eventyrsport kan vi hjælpe dig med at lindre dine smerter og hjælpe med at finde årsagen til, hvorfor dine gener er opstået. I en fælles snak, skal vi have afdækket dit smerteforløb og finde den rette løsning for dig. Irritationen og smerterne er opstået på grund af en øget belastning mod leddet og knysten, derfor er det først og fremmest vigtigt at få aflastet området. Herudover er det desuden vigtigt at undersøge, hvordan din fod ellers belastes. Udover aflastning er det nemlig muligt, ved hjælp af styrketræning af fodens muskulatur, at nedsætte udviklingen af knystdanelse og på den måde mindske dine smerter og give dig et mere aktivt liv.

 

Som et led i behandlingen, er der andre supplerende tiltag, som vi fysioterapeuter kan hjælpe dig med. Det er muligt at få forskellige indlæg og siliconeskinner, som både kan justere storetåens placering og beskytte knysten mod tryk.

 

Fysioterapeuterne i Eventyrsport har god erfaring med at udrede din problematik, rådgive og vejlede dig i sko. Her vil vi hjælpe dig med at finde fodtøj, der passer til din fod og som aflaster området omkring knysten. Det er vigtigt for os, at du får en sko der er tilpasset til foden og ikke en fod der er tilpasset til skoen.

 

I yderste tilfælde kan en operation blive nødvendig. Operationens udformning og det efterfølgende forløb er afhængig af leddets deformitet og resten af fodens funktion. Langt de fleste bliver glade for det efterfølgende resultat, men at man ikke er garanteret at blive symptomfri.  Det er i langt de færreste tilfælde, at lægen vælger operation.

Øvelser til knyster

Vores fødder er vores fundament der bærer vores vægt og hvis vi skal følge Sundhedsstyrelsens anbefalinger om daglig fysisk aktivitet, er det vigtigt, at vi træner vores fødder til at blive mere modstandsdygtige. 
Træning giver en større fleksibilitet i fødderne og forebygger skader ved at gøre fødderne smidige, elastiske, bevægelige, stærke og styrker balancen. Problematikker op igennem knæ, hofter og ryg, kan opstå ved manglende fleksibilitet og bevægelighed i fødderne. Vigtigst er, at træning af fødderne kan fremme velvære. For at holde sig sund og i bevægelse hele livet, er det en forudsætning at have sunde, stærke og bevægelige fødder.

Læg en vaskeklud på gulvet. Sæt dig på en stol og placer foden ovenpå vaskekluden. Fang vaskekluden med tæerne og løft det fra underlaget. Gentag øvelsen på begge fødder.

Sæt dig på en stol, placer en tennisbold på gulvet og sæt foden ovenpå bolden. Rul foden frem og tilbage henover tennisbolden. Gentag øvelsen på begge fødder. 

Lav cirkelbevægelser med storetåens grundled. Det styrker leddet og afhjælper stivhed. Brug fingrene til at cirkulere storetåen.

Kom let i gang | Smertefrit videre

Grafik-til-fys2

Kom let i gang | Smertefrit videre

Grafik-til-fys_mobil

Årsagen

Årsagen til knyster kan være et multifaktoriel og komplekst problem. Der findes endnu ikke nogen entydig forklaring på, hvorfor det opstår. Knyster har været diskuteret i mange år, men det forekommer typisk med en genetisk disposition, tætsiddende og stramt fodtøj, andre fodproblematikker, hypermobilitet af de små led i foden, nervesystemssygdomme mm. Det er alle problematikker, som får dine muskler i foden og omkring storetåen i ubalance og derved trækkes storetåen mod de andre tæer.

Valg af fodtøj

Fysioterapeuterne i Eventyrsport har god erfaring med at udrede din problematik, rådgive og vejlede dig i sko. Her vil vi hjælpe dig med at finde fodtøj, der passer til din fod og som aflaster området omkring knysten. Det er vigtigt for os, at du får en sko der er tilpasset til foden og ikke en fod der er tilpasset til skoen.

Vores storetå er vores “styrepind” i vores fodafvikling og vi vil derfor gerne, at storetåen er i en så lige position som muligt. Storetåens lige position er meget væsentlig, da styrken i storetåen dermed kan udnyttes, hvilket har en vigtig opgave i at skabe en flydende og stabil fodafvikling. Når storetåen er skæv eller man har knyster, er det derfor ekstra vigtigt at få en sko med plads i tåboksen omkring forfoden således, at tæerne slapper af og spredes naturligt. Det skaber de bedste forudsætninger for foden og tæernes balance og styrke. En bred tåboks forhindrer ligeledes skoen i at trykke unødigt på den ømme knyst. 

Guide til en god sko

En god sko er karakteriseret ved at have en god pasform til din fod. Skoen skal facilitere til bevægelse for foden, men samtidig give den nødvendige støtte. Det kan derfor være rart at komme ind i vores butikker og prøve skoen på. 

  • Størrelse: Skoen bør være 0,5-1 cm større en fodens længde, da foden hæver og rutcher frem i skoen både ved løb og gang.
  • Højde: Hælhøjden bør ikke være mere end 1-2 cm, da høje hæle belaster forfoden, da kroppens vægt primært vil lægge her. 
  • Sål: Skal være blød og let-bøjelig
  • Tåboks: Skal være rummelig med plads til at sprede tæerne og give mulighed for en lige storetå.
  • Hælkappe: Skal være stabil og slutte tæt om hælen. Åbningen bør ikke være for stor, da dette vil mindske grebet for skoen om foden. 
  • Sålen: Skal være blød og let at bøje. Dette bevarer den ideelle muskelfunktion og bevægelighed for fødderne. For nogen kan det være en fordel med god stødabsorbering. 

Skrevet af Katrine Abel 

Uddannet fysioterapeut fra VIA University College. Jeg interesserer mig særligt for, hvordan mine klienter kan blive selvhjulpne ved at give min rådgivning, behandling og skabe et godt samarbejde.  Selv har jeg en stor interesse for løb. Jeg kan nok ikke ”løbe fra”, at jeg i min fritid er en meget dedikeret løber. 

Kilder

1.   Doty JF, Harris WT. Hallux Valgus Deformity and Treatment. Foot and Ankle Clinics. juni 2018;23(2):271–80.

2.   Hecht PJ, Lin TJ. Hallux Valgus. Medical Clinics of North America. marts 2014;98(2):227–32.

3.   Raikin SM, Miller AG, Daniel J. Recurrence of Hallux Valgus. Foot and Ankle Clinics. juni 2014;19(2):259–74.

Gratis første samtale | Vil du vide mere om knyster?

Råd og vejledning
Posted: July 09, 2021
Categories: Vandring , Løb , Fysioterapi
Tags: løb
Forfatter: Magento User