Hvordan holder du motivation til nytårsforsættet?

100-vis af artikler hjælper dig til at komme på tur med vandrerygsækken, teltet, børnene eller på cyklen. Desuden får du masser af tips og tricks til udstyr, valg af bæredygtige materialer og gode råd til at komme i form
< Forrige artikel Næste artikel >
Hvordan holder du motivation til nytårsforsættet?
Råd og vejledning
01 January 2021

Hvordan holder du motivation til nytårsforsættet?

Måske er du allerede i fuld gang med at indfri dit nytårsfortsæt, præcis som mange andre danskere i disse uger. Nogen vil måske påstå, at man ligeså godt kunne lave løfter i Maj eller Oktober, men det er som om, der sker noget magisk i takt med at raketterne bliver skudt af d. 31. dec. Der er talrige af mere eller mindre kvalificerede bud på, hvordan du hurtigst muligt indfrier dit løfte omkring et evt. vægttab, eller hvordan du kommer i bedst mulig form på få uger, for det ville jo være bedre end at skulle bruge hele 2021 på at tabe de 10kg eller få mere overskud.

Sandheden er bare som regel anderledes. De fleste når ikke i nærheden af deres nytårsfortsæt og et sted mellem slutningen af Januar og til midten af februar er undskyldninger blevet så avancerede, at nytårsløftet har skiftet alvorlig karakter. Hverdagen har ramt os og magien forsvundet. Hvordan optimeres muligheden for at de ambitiøse løfter ikke bliver til dårlig samvittighed men istedet bliver en motivationsfaktor?

Kostplaner og træningsplaner er gode redskaber, hvis du søger inspiration eller viden, men det er meget vigtigt, at være opmærksom på, at vaner meget vel kan være bundet op på følelser. Så hvis du spiser på følelser eller ikke kan slippe sofaen til fordel for motion, så er det nok nærmere årsagen du skal kigge på. Når du søger at ændre noget, så skal du kigge på, hvorfor du gør, som du gør. Der er heldigvis flere fagfolk, som er meget bevidste om, hvordan du undgår at ryge tilbage til den adfærd, du ønsker at ændre, og derfor kan rådgive / coache dig i hvad en passende strategi kunne være. 

De fleste af os bruger hver dag 100% af vores energi på job, venner, familie og andre interesser. Indebærer dit nytårsfortsæt, at du skal bruge yderligere kræfter, er det vigtigt at vælge noget andet fra, så du ikke pludselig kræver 120 % af dig selv.  Hvis du ikke er klar til at starte imorgen, så er du nok heller ikke “på mandag” eller til “d. 1” og så holder det nok ikke i længden.

Tænk små skridt og uambitiøse mål, som er til at opnå på dagligt basis.  Små succeser giver mestringstillid, som skaber momentum og følelsen af at lykkedes. Dag efter dag. Du kan fx. begynde med at spise en ekstra grøntsag til frokost, hvis dit mål er at arbejde med kost. Start med nogle 10 min gåture, hvis dit mål er at løbe en 5km og din krop ikke har set et par løbesko de senere år, osv. 

 

"Min motivation"

Vi har spurgt nogle af Danmarks bedste atleter og eksperter om hvad de gør i forhold til motivation      

  

Thijs NijhuisThijs Nijhuis

Eliteløber, VM og OL deltager for Danmark på maraton.

”Motivation i vintermånederne kan være lidt af en rutchebanetur, idet vejret kan være ligeså skiftende. Hvis mørket ikke begrænser mig, så er en tur i skoven noget af det bedste jeg ved. Her er man lidt i ly af regn og rusk samt man får trænet led og muskler på en anden måde end hvis man løb på flad landevej.

Er man begrænset til mørket, så kan man naturligvis anskaffe sig en god pandelampe. Jeg bruger løb til og fra arbejde, så vinder man både tid og har et mål med hvor man skal ende. Det der dog virker allerbedst uanset vejr og mørket er, at aftale løb med andre. Så er man hængt op på at komme ud af døren.

Slutteligt så er det de færreste løbeture man fortryder bagefter.” 

 

Camilla Lykke

Camilla Lykke

AG Triatlet:

”Motivation er dynamisk – den bevæger sig op og ned, lige som ens humør. Man kan nogle dage vågne og være i uforklarligt dårligere humør end dagen forinden, og på samme måde kan motivationen også svinge uforklarligt. Acceptere det, når den er i bund, i stedet for at fodre den med grublerier eller slag i hovedet – jo før du kan det, jo hurtigere vender det.

Dog tror jeg på, at man kan gøre nogle konkrete ting for at hjælpe processen i gang:

  • For mig kan det være at gemme uret væk – løb en tur, hvis du har lyst til det, uden uret – glem alt om pace, tid og distance.
  • Dét at træne sammen med andre, kan også være med til at holde dig i gang eller trække dig afsted, selvom man ikke er motiveret til at tage afsted. Ved du fx, at der står et hold eller en makker og venter på dig, så kan det være nemmere at komme afsted.
  • Har man et mål, et program at følge – så er jeg af den overbevisning, at man nogle gange godt kan og må slå autopilot til, og nogle ting skal bare gøres, selvom man ikke altid er motiveret.”

Peter BechPeter Bech

Trailløber med flere DM medaljer.

”Den er stensikker hvert år ved denne tid. Jeg får noget, der minder om en vinterdepression, når det angår løbetræningen. (Omvendt er det også den daglige træning der gør, at jeg netop ikke bliver rigtig vinterdeprimeret, så jeg har efter mange år i gamet forstået vigtigheden af at holde ved i disse mørke perioder - både for formens skyld, men også hovedets). 

I år er ingen undtagelse - jeg hænger lidt med skuffen pt., og de første kontraktbrud på nytårsforsætter er allerede en realitet. 

Men jeg hænger i, og det, der bliver min redningskrans denne vinter er pandelampen. Jeg har altid prøvet at minimere turene, hvor det var nødvendigt med lys, og jeg har lavet mange krumspring i tidens løb for at få lov at løbe i dagslys, men i år har jeg, ja, set lyset, og af uransagelige årsager ser jeg faktisk frem til, at dagen går på hæld og mørket sætter ind, så jeg kan komme afsted. Det har selvfølgelig også meget at gøre med, at jeg langt om længe har fået en lampe, der virkelig kan lyse skoven op, i forhold til hvad jeg tidligere har famlet mig frem med. 

Med til historien hører også, at jeg er gået i gang med forberedelserne til DM i lang trail, som i år afholdes over 80 km på Bornholm i begyndelsen af maj. Anderledes fra de fleste andre løb jeg normalt deltager i, går starten på løbet til midnat, og de første 4 timer skal derfor løbes med pandelampe, så jeg bliver nødt til at være fortrolig med grejet ifht. batterilevetid ved forskellige lysstyrker.

 

Så mit vintertungsind bliver i år behandlet med lysterapi. Og så lang tid er der altså heller ikke til foråret. God træning derude!”

 

Nytårsbruddet

Om få dage skal du løbe eller vandre de første skridt i 2021 og det er således tiden til nytårsfortsæt og nye ambitioner. Nogen vil måske påstå, at man ligeså godt kunne lave løfter med sig selv i maj eller oktober, men det er som om, der sker noget magisk i takt med at nytårsraketterne bliver skudt af. Der er talrige af mere eller mindre kvalificerede bud på, hvordan du hurtigst muligt indfrier dit løfte omkring et evt. vægttab, eller hvordan du kommer i bedst mulig form på få uger, for det ville jo være bedre end at skulle bruge hele 2021 på at tabe de 10kg eller få mere overskud. Sandheden er bare som regel anderledes. De fleste når ikke i nærheden af deres nytårsfortsæt og et sted mellem slutningen af januar og til midten af februar er undskyldninger blevet så avancerede, at nytårsløftet har skiftet alvorlig karakter. Hverdagen har ramt os og magien forsvundet. Hvordan optimeres muligheden for at de ambitiøse løfter ikke bliver til dårlig samvittighed men i stedet bliver en motivationsfaktor?

Kostplaner og træningsplaner er gode redskaber, hvis du søger inspiration eller viden, men det er meget vigtigt, at være opmærksom på, at vaner meget vel kan være bundet op på følelser. Så hvis du spiser på følelser eller ikke kan slippe sofaen til fordel for motion, så er det nok nærmere årsagen du skal kigge på. Når du søger at ændre noget, så skal du kigge på, hvorfor du gør, som du gør. Der er heldigvis flere fagfolk, som er meget bevidste om, hvordan du undgår at ryge tilbage til den adfærd, du ønsker at ændre, og derfor kan rådgive / coache dig i hvad en passende strategi kunne være. 

De fleste af os bruger hver dag 100% af vores energi på job, venner, familie og andre interesser. Indebærer dit nytårsfortsæt, at du skal bruge yderligere kræfter, er det vigtigt at vælge noget andet fra, så du ikke pludselig kræver 120 % af dig selv.  Hvis du ikke er klar til at starte i morgen, så er du nok heller ikke “på mandag” eller til “d. 1” og så holder det nok ikke i længden.

Tænk små skridt og uambitiøse mål, som er til at opnå på daglig basis.  Små succeser giver mestringstillid, som skaber momentum og følelsen af at lykkedes. Dag efter dag. Du kan fx. begynde med at spise en ekstra grøntsag til frokost, hvis dit mål er at arbejde med kost. Start med nogle 10 min gåture, hvis dit mål er at løbe en 5km og din krop ikke har set et par løbesko de senere år, osv. 

Morten Tilitz Rigtig godt nytår og godt tur derude.

Af Morten Tilitz / Eventchef i Eventrysport, Cand.Scient i Idræt og Sundhed, vanecoach og personlig træner. 

Relevante links: 

Find løbesko til herrer

Find løbesko til damer

Hele vores udvalg af beklædning, udstyr og løbesko

Råd og vejledning
Posted: January 01, 2021
Categories: Løb
Forfatter: Eventyrsport Blogger