8 tips til at holde varmen på vandreturen

Råd, vejledning og inspiration. Artikler om bl.a. vandreture, cykelruter, tips til udstyr, bæredygtige materialer og gode råd til at komme i form.
< Forrige artikel Næste artikel >
8 tips til at holde varmen på vandreturen
Råd og vejledning
13 February 2020

8 tips til at holde varmen på vandreturen

Man kan sagtens få glimrende vandreoplevelser, selvom det er koldt uden for. Det kræver blot, at man er klædt ordentligt på og ved, hvordan man skal gebærde sig. Her er 8 gode råd til, hvordan du får en behagelig vandretur, selvom det er koldt derude. 

 

  1. Benyt dig af 3-lagsprincippet. Det vil sige, at du har et inderlag, der holder dig varm, men som samtidig sørger for, at din krop kan komme af med sveden, så dit tøj ikke bliver vådt. Bliver det vådt, bliver du nemlig kold og klam og kommer til at fryse. Dit mellemlag er varmere, men har de samme egenskaber som dit inderlag, mens dit yderlag er dit værn mod vind, vejr og regn i form at skaljakken og regnbukserne. 

  2. Husk huen. Det er bare surt at miste en masse varme gennem hovedet, og huen er god om dagen, under pausen, om aftenen når du har slået lejr og ikke længere er aktiv og i soveposen om natten. 

  3. Glem alt om bomuld. Det egner sig ganske enkelt ikke til at være aktiv i, da det suger fugt og bliver vådt, når du sveder. Så snart du stopper med at vandre, kan du være sikker på, at din kolde, klamme T-shirt i bomuld får dig til at fryse som en hund. 

  4. Uld er til gengæld din ven. Det har nemlig en række naturlige egenskaber: Det varmer selvom det bliver vådt, uden at du føler dig klam; det er naturligt temperaturregulerende; det kommer ikke til at stinke, som syntetiske materialer gør det; og det er super behageligt at have på.  

  5. På med vanten. Husk at holde hænderne varme og tørre, og at der er forskellige typer vanter og handsker til forskellige typer vejr og ture. Til de kolde dage, skal du bruge en vante, der ikke bare er varm, men også beskytter mod vind og eventuelt regn.  

  6. Pak de store uldsokker. Du kender det måske: Du ligger i soveposen, og du kan simpelthen ikke få varmen i fødderne, som du ligger der og halvsover og aldrig får gjort noget ved det. Måske tager du et par ekstra vandresokker på, men det hjælper ikke. Og det er der en god grund til. De sidder nemlig også så stramt, at de ikke rigtig varmer; brug i stedet et par gode, store, lidt løsere uldsokker. De skal nok gøre glæde. 

  7. Husk ekstra kalorier og drikke. Er du sulten, så er det sværere at få varmen. Sørg derfor for at pakke nogle kaloriefyldte snacks ud over dine måltider. Hav en snack liggende klar ved siden af soveposen, inden du lægger dig til at sove. Vågner du og føler dig kold, så æd en snack. Husk også en termokande med din yndlingsdrik til dagsturen, hvad enten det er kaffe, te eller varm chokolade. 

  8. Justér ude på stien: Begynder du at fryse, så husk at gøre noget ved det med det samme. Det er så nemt at fortsætte og tænke, at det nok bliver bedre. Det gør det bare sjældent. Stop i stedet, tag et ekstra lag på, få vanten på og træk huen ned over ørerne. Du bliver glad for det i længden. 

 

Foto: Maridav / www.shutterstock.com


Relevante links:
Vinterjakker
Vinterstøvler
Huer og pandebånd
Handsker og luffer

Råd og vejledning
Posted: February 13, 2020