3 forslag til aktive sommereventyr

< Forrige artikel Næste artikel >
3 forslag til aktive sommereventyr
Råd og vejledning
05 May 2021

3 forslag til aktive sommereventyr

Mads Nedergaard - Eventyrsport Skribent


Skrevet af Mads Nedergaard (med en god portion hjælp fra Outdoor 365's Isabel Benn Morgenstern) 

- Vandrer, spejder og gennemsyret grejnørd



Sommeren nærmer sig så småt. Og du er måske i gang med at lægge planer for, hvordan du og dine nærmeste skal nyde de varme måneder. Her får du en smule inspiration til aktiviteter, så du undgår at hele sommeren foregår tilbagelænet i strandstolen.

  

 

TRAILLØB – Far vild med vilje

Den danske sommer kan byde på lidt af hvert. Men med garanti for gedigne byger fra en skyfri himmel. Her vil vi komme med et forslag, der er sjovt, også på dage med silende regn. Trailløb.

Trailløb er løb i skoven, nedad små stier, gennem mudder og op på bakketoppe. Det er en befriende og underholdende måde at få pulsen op. Dine omgivelser og underlaget forandrer sig, som du bevæger dig rundt i skoven. Du møder ny natur og nyt landskab, som du udnytter på din tur. Et væltet træ bliver til en forhindring, en ny tilstødende sti ændrer din planlagte rute og før du ved af det, plasker du igennem mudderet, som når børn hopper i vandpytter. Måske en overdrivelse, men for mange er trailløb stærkt forbundet med improvisation og en mere legende løbetur. Der må være noget i naturen, der lægger op til det.

Vil du lokke dine unger med ud og løbe, er trailløb af samme årsag oplagt. Skoven og stierne gemmer på masser at holde øje med, mens de løber, og de vil elske at lege kongens efterfølger, hvor I skiftes til at løbe forrest og bestemme ruten.

Find sko, der holder dig på benene selv i det sværeste terræn til damer her og trailsko til herrer her

 

GEOCACHING – Skattejagt anno 2021

Falder høj puls og små stier ikke i din smag? Hvordan lyder en high-tech skattejagt så? Geocaching (ikke geocatching, som jeg har kaldt det i tolv år, før jeg blev rettet) er ikke en ny dille – men er blomstret ekstremt op under Corona-pandemien. Flere og flere begynder nu at gemme skatte i naturen. 

Ved hjælp af en app på din smartphone eller en GPS tager du og dine ledsagere ud for at finde små gemte “caches”. En cach er egentlig bare en gemt genstand - ofte en lille æske, hvori der ligger en notesbog, så du kan notere, at du lykkedes med at finde den. 

Det er let. Kræver ikke meget kortforståelse og det bedste af det hele er, at der er caches overalt. I parker, skove og næsten alle offentlige områder. Ja, jeg er sikker på, du bliver overrasket over, hvor mange caches, der er i nærheden af dig lige nu. I skrivende stund er der kun 201 meter til den nærmeste cach for mig. 

Inde i cachesene kan du af og til være heldig at finde små dimser; figurer, terninger, traner i origami etc. Det er bytte-dimser. Når du har lokaliseret cachen, er du velkommen til at bytte en af dimserne ud med noget, du selv har medbragt. Har du unger kan disse små skatte være hele turen værd. 


Det er en fantastisk måde at tage på eventyr i sin egen baghave, opdage nye dele af kendte skove, øve dine kortevner og retningssans og ikke mindst holde ungerne aktiveret et par timer. 

 

SUP – Et åndehul

Har du endnu ikke prøvet paddleboard, er det bare et spørgsmål om tid, før dine fødder placerer sig på et Stand Up Paddleboard (SUP). Paddleboardets popularitet vokser med samme hast som sommergræs efter regnvåde dage.

Det er enkeltheden, der er styrken i SUP. Det er dig og vandet. For hvert padletag bliver verden mere og mere simpel. Mens boardet glider lydløst fra land, tømmes hjernen for gøremål. Det er kun de rytmiske tag med padlen og vandets favntag, der bærer dig frem til næste paddeltag. 

Det er en vandsport, der ekstremt nem for en komplet begynder at kaste sig ud i. Ja, det tager faktisk ofte kun 10 minutter, og så er du i gang. Lige et par forsøg, en enkelt tur i baljen, men derefter er du klar til flere timer til søs. 

Selvom SUP er såre simpelt, så er det faktisk ret god træning. Du får gang i nogle muller, som du sikkert ikke har fået støvet af i lang tid. Små balancerende muskler i fødderne, arme og skuldre, når du trækker i padlen, og din ryg der holder dig rank på brættet. Disse enkelte bevægelser garanterer, at du kommer i land glad, udmattet og klar til en morfar i sommerhuset. 

 

Jeg håber, du nu har lidt at give dig til nu, når vejret bliver varmere. Rigtig god tur!

Råd og vejledning
Posted: May 05, 2021
Forfatter: Mads Nedergaard Larsen