Petzl RocTrip 2014 – Tyrkiet Geyikbayiri

Inspiration
01 January 2015

Petzl RocTrip 2014 – Tyrkiet Geyikbayiri

Natacha Jagd er til Petzl RocTrip sammen med verdenseliten. Lykkes det hende - trods sygdom, at lukke Flame of Fame?

Atter engang blev efterårets klatre-destination det smukke og ikke mindst klippe-fyldte område Geyikbayiri i Tyrkiet. Denne gang skulle jeg afsted i 24 dage for at klatre og arbejde på Rido Camp (http://ridocamping.com/). Derudover tog jeg afsted for at besøge Thomas Kjær, som er en ung, dygtig og dansk klatrer. Og dette var jeg ikke den eneste danske klatrer som gjorde. En stor håndfuld danskere var nemlig taget derned i efterårsferien! Super hyggeligt, da dette blandt andet inkluderede min far, og min gode veninde og top-klatrer Katrine Salling.

Jeg tog afsted fra Kastrup Lufthavn mandag den 6. oktober, og efter godt 10 timer ankom jeg udmattet til Antalya Lufthavn. Her blev jeg hentet af en transfer fra Rido Camp og kørt direkte til campingpladsen. Katrine og Thomas var allerede dernede, og næste formiddag var vi i gang på klipperne!

Katrine (th.) og jeg (tv.)på Rido Camp

Yderst imponerende udsigt fra skygge-sektoren Trebenna

Mig på en kort og virkelig fin rute.
Navn & Grad: Baupase 6a+ / Sektor: Yenicay

Rido Camp gør klar til Petzl RocTrip

De næste dage gik med en masse klatring og ikke mindst arbejde! Rido Camp skulle nemlig gøre sig klar til den helt store begivenhed, nemlig Petzl RocTrip - en årlig international klatrebegivenhed, hvor mange af verdens bedste klatrere deltager.

Petzl ankom den 10. oktober i en kæmpe vogn plus en masse biler og mini busser. Dalen blev pludselig fyldt med flere hundrede klatrere fra hele verden!

Se Petzl-shoppen >

Petzl-vognen

Festivalen strakte sig i hele fire dage, hvor der blev klatret hårdt om dagen og festet igennem om natten! Og det var ikke lige nemt at være frisk om dagen, for det var Katrine, Thomas og jeg som stod i baren – super sjovt! Nætterne var lange, men vi sov længe og var derfor stadig på klipperne dagen efter!

Stemningsbillede. Jeg er nummer 3 fra højre.

Herunder: To billeder fra samme rute. Navn & Grad: Bisim Canimiz Yanmaz Gardas 7a / Sektor: Trebenna West Middle:

Min søde far klatrer op af den smukke linje og sætter slynger.          Jeg flasher ruten og finder denne spøjse kneebar undervejs.

Sådan konverterer jeg fra plastik- til klippeklatring

For at konvertere fra plastik til klippeklatring, bruger jeg altid den første del af min tur på at klatre en masse nemme ruter. Man starter ud under ens niveau, og får på den måde hurtigere klatret en helt masse forskellige ruter. For mig er det en super god måde at komme i gang på! Man vender sig hurtigt til den stil, som området bærer præg af, og så kan man ellers gå i gang med at trække hårdt!

Svækket af sygdom i 30 graders varme

Efter Petzl-festivallen var ovre, var vi desværre en del, der blev syge med influenza, inklusiv mig selv. Og den virus var virkelig stædig! Overhovedet ikke til at slippe af med… Med en svækket krop, var det svært at klatre max. Derfor blev det til lidt mindre klatring, men i stedet et par ture til Antalyas strand! Og med temperaturer over 30 grader og sol, var det ikke det værste sted, at være syg.

Antalya strand

Kysten ligger blot 20 minutters kørsel fra campingpladsen og kan varmt anbefales!

Dilemma: Syg, men ville have hårde ruter med hjem

De næste ti dages tid gik med feber, hoste, te med masser af honning, lidt stille og rolig klatring og en masse spil whist med Katrine, Thomas, min far og hans kæreste.

Pludselig opdagede jeg, at jeg kun havde fire-fem dages tid tilbage, før jeg skulle hjem til kolde Danmark! Med en stadig halv-sløj krop, stod jeg i et stort dilemma. Jeg ville gerne have nogle hårde ruter med hjem, men burde på den anden side give kroppen endnu mere hvile. Eftersom jeg havde brugt det meste af turen på at tage det stille og roligt, og på den måde pleje min sygdom, tog jeg den halvdumme beslutning at give den max gas den sidste del af turen!

Kamp om at få lukket Flame of Fame

Thomas og jeg klatrede derfor et par 7c’ere og et par 7c+’ere J Det lykkedes mig også, med lidt kamp, at lukke ”Flame of Fame” en virkelig flot og cruxet 8a’er, som Thomas havde lukket tidligere på turen – super fedt at få lidt med hjem trods alt!

Her ses den virkelig smukke 8a’er! Ruten slutter i den røde enkelt-karabin i højre side af billedet.
Navn & Grad: Flame of Fame 8a / Sektor: Trebenna West Extension

Hvis du kommer i tvivl om din næste klatre-destination, så tag en tur forbi dette paradis!

Alt for nu – Natacha

Skal du have suppleret op i dit klatreudstyr?

På linksene herunder kan du gå direkte til klatrekategorierne. Du kan også besøge oversigten over klatreudstyr på webshoppen.